Jonge Noren omarmen krieltjes als hip
Uitgaan van doorzettende krimp in de verse aardappelverkoop is misschien niet nodig. In Noorwegen groeide de afzet door teelt en vermarkting als kriel. Jacob Eising van Eising Advies gaf tijdens de Biobeurs uitleg over de strategie.
Trends als gemak en snelheid bij het bereiden van maaltijden pakken voor de aardappel uit in krimp van de markt. Rijst en pasta winnen als maaltijdbasis. Door als aardappelsector te kiezen voor rassen die snel en gemakkelijk zijn klaar te maken, is de trend van krimp om te buigen. Een Noors initiatief laat zien dat het ook de andere kant op kan.
Het bedrijf Bjertnæs & Hoel bestormt de markt in Noorwegen met krielaardappelen in kleinverpakkingen. De Noren koken ze in de schil of bereiden ze tegelijk in één pot met groenten, kruiden en andere ingrediënten. 'Jonge Noren gaan elke dag naar de supermarkt en kopen de krieltjes graag. Inkopers, telers en winkeleigenaren werken samen bij de promotie', zegt Eising.
Niet exclusief biologisch
De aardappelspecialist doet zijn verhaal op de Biobeurs, maar noemt dit uitdrukkelijk geen exclusief biologisch verhaal. Het past wel bij de ontwikkeling van nieuwe, robuuste aardappelrassen. Die mogen van Eising meer aansluiten op de vraag van de consument. 'Ik erger mij aan de trage introductie van nieuwe aardappelrassen en dat we nog te vaak komen met rassen voor verse consumptie die de consument helemaal niet vraagt.'
Bjertnæs & Hoel bewijst volgens hem dat groei in het aardappelsegment mogelijk is. De korte en directe lijnen met de consument zijn deel van die succesformule. Bjertnæs & Hoel teelt en verpakt zelf de krielaardappelen, waarna het product direct naar de winkels gaat. Promoties met fraai geëtaleerde aardappeltjes op een trekker in de winkel, recepten en proeverijen ondersteunen de verkoop.
Gezondheid
Het bedrijf vraagt een aardig bedrag voor het product met een telersprijs van ongeveer 1 euro per kilo, maar voedsel is in Noorwegen duurder dan in Nederland. Gezondheid is een extra waarde die gekoppeld aan de aardappelen zit. Eising: 'In het bouwplan is veel ruimte voor rustgewassen en ze leggen de verbinding tussen het belang van een goede bodem met voedsel.'
Veel Noren wonen alleen en de kleinverpakking speelt in op die trend. 'Ze leveren het in bakjes van 450 gram voor de maat 25-32 en 600 gram voor de maat 32-38. Bovenmaten gaan naar de horeca. Ze werken met moderne kassen, mechanisatie en optische sorteerders', zegt de aardappelspecialist.
Nieuwe rassen
Kan dit krielproduct in Nederland ook zo'n ontwikkeling doormaken? Volgens Jan van Hoogen van Agrico zijn Nederlandse aardappelrassen nog te grof. Nieuwe rassen zijn dus nodig. Van Hoogen ziet wel een soortgelijke ontwikkeling in de Verenigde Staten, waar grove rassen als Russet Burbank ruimte inleveren voor krielteelt. Ook daar is een trend gaande naar fijnere producten.
Met de krielaardappelen volgens de formule van Bjertnæs & Hoel maken de Noren een korte keten voor luxe aardappelproducten. Ze passen rassen en verpakkingen aan, zodat dit samen gaat met genoeg rendement en een hippe uitstraling. Door ze niet als ras maar als merk te verkopen, is het product jaarrond in herkenbare vorm te koop. 'Het is zelfs zo dat dit product andere producten meetrekt in de verkoopgroei voor de supermarkt', zegt Eising.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Gebruikt, P.O.A.
-
TS125A Plus
Gebruikt, € 32.500
-
Massey Ferguson 5460 T3 Dyna-4
2011, P.O.A.
-
New Holland Proted 450
2022, P.O.A.
Vacatures
Activator Agro
Building Balance - Doetinchem, Nederland
Bestuurslid
NAK via Galan Groep - Emmeloord
Medewerker Akkerbouw & NPEC
Wageningen University & Research - Wageningen
Leidinggevende Agroteam
Royal HZPC Group B.V. - Mitselwier
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Weer
-
Vrijdag20° / 8°10 %
-
Zaterdag22° / 10°10 %
-
Zondag23° / 10°20 %