Jonge Noren omarmen krieltjes als hip

Uitgaan van doorzettende krimp in de verse aardappelverkoop is misschien niet nodig. In Noorwegen groeide de afzet door teelt en vermarkting als kriel. Jacob Eising van Eising Advies gaf tijdens de Biobeurs uitleg over de strategie.

Jonge+Noren+omarmen+krieltjes+als+hip
© Jacob Eising

Trends als gemak en snelheid bij het bereiden van maaltijden pakken voor de aardappel uit in krimp van de markt. Rijst en pasta winnen als maaltijdbasis. Door als aardappelsector te kiezen voor rassen die snel en gemakkelijk zijn klaar te maken, is de trend van krimp om te buigen. Een Noors initiatief laat zien dat het ook de andere kant op kan.

Het bedrijf Bjertnæs & Hoel bestormt de markt in Noorwegen met krielaardappelen in kleinverpakkingen. De Noren koken ze in de schil of bereiden ze tegelijk in één pot met groenten, kruiden en andere ingrediënten. 'Jonge Noren gaan elke dag naar de supermarkt en kopen de krieltjes graag. Inkopers, telers en winkeleigenaren werken samen bij de promotie', zegt Eising.


Niet exclusief biologisch

De aardappelspecialist doet zijn verhaal op de Biobeurs, maar noemt dit uitdrukkelijk geen exclusief biologisch verhaal. Het past wel bij de ontwikkeling van nieuwe, robuuste aardappelrassen. Die mogen van Eising meer aansluiten op de vraag van de consument. 'Ik erger mij aan de trage introductie van nieuwe aardappelrassen en dat we nog te vaak komen met rassen voor verse consumptie die de consument helemaal niet vraagt.'

Bjertnæs & Hoel bewijst volgens hem dat groei in het aardappelsegment mogelijk is. De korte en directe lijnen met de consument zijn deel van die succesformule. Bjertnæs & Hoel teelt en verpakt zelf de krielaardappelen, waarna het product direct naar de winkels gaat. Promoties met fraai geëtaleerde aardappeltjes op een trekker in de winkel, recepten en proeverijen ondersteunen de verkoop.


Gezondheid

Het bedrijf vraagt een aardig bedrag voor het product met een telersprijs van ongeveer 1 euro per kilo, maar voedsel is in Noorwegen duurder dan in Nederland. Gezondheid is een extra waarde die gekoppeld aan de aardappelen zit. Eising: 'In het bouwplan is veel ruimte voor rustgewassen en ze leggen de verbinding tussen het belang van een goede bodem met voedsel.'

Veel Noren wonen alleen en de kleinverpakking speelt in op die trend. 'Ze leveren het in bakjes van 450 gram voor de maat 25-32 en 600 gram voor de maat 32-38. Bovenmaten gaan naar de horeca. Ze werken met moderne kassen, mechanisatie en optische sorteerders', zegt de aardappelspecialist.


Nieuwe rassen

Kan dit krielproduct in Nederland ook zo'n ontwikkeling doormaken? Volgens Jan van Hoogen van Agrico zijn Nederlandse aardappelrassen nog te grof. Nieuwe rassen zijn dus nodig. Van Hoogen ziet wel een soortgelijke ontwikkeling in de Verenigde Staten, waar grove rassen als Russet Burbank ruimte inleveren voor krielteelt. Ook daar is een trend gaande naar fijnere producten.

Met de krielaardappelen volgens de formule van Bjertnæs & Hoel maken de Noren een korte keten voor luxe aardappelproducten. Ze passen rassen en verpakkingen aan, zodat dit samen gaat met genoeg rendement en een hippe uitstraling. Door ze niet als ras maar als merk te verkopen, is het product jaarrond in herkenbare vorm te koop. 'Het is zelfs zo dat dit product andere producten meetrekt in de verkoopgroei voor de supermarkt', zegt Eising.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    20° / 8°
    10 %
  • Zaterdag
    22° / 10°
    10 %
  • Zondag
    23° / 10°
    20 %
Meer weer