Minder dan helft kopers tevreden over dienstverlening FloraHolland

Iets minder dan de helft van de kopers is tevreden of zeer tevreden over de dienstverlening van Royal FloraHolland. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat de bloemenveiling in het laatste kwartaal van 2022 heeft uitgevoerd. Het tevredenheidspercentage onder de leden ligt met 73 procent een stuk hoger.

Minder+dan+helft+kopers+tevreden+over+dienstverlening+FloraHolland
© Royal FloraHolland

De tevredenheid onder kopers over de dienstverlening van Royal FloraHolland bevindt zich al sinds de start van de coronacrisis in een dalende lijn. In de periode van 2019 tot en met 2022 is het tevredenheidspercentage gedaald van 70 procent naar 48 procent. Die stevige daling komt voornamelijk door de logistieke problemen die de bloemenveiling de laatste jaren heeft. Ook de hoge kosten en een gebrek aan het vertrouwen in de strategie van de bloemenveiling spelen een rol.

Wel is de daling van het vertrouwen van kopers in Royal FloraHolland gestopt. In 2022 stabiliseerde het vertrouwenspercentage zich op 55 procent. 'Dit hangt samen met het feit dat de klok nog altijd als goed inkoopinstrument wordt ervaren, meerjarige positieve ervaringen en de tevredenheid over Floriday', staat in het klanttevredenheidsonderzoek.


Groeiend vertrouwen onder leden

De tevredenheid onder de leden van Royal FloraHolland over de dienstverlening is een stuk hoger en stabiliseerde zich het afgelopen jaar op 73 procent. Vooral de financiële zekerheid en de klok als afzetinstrument ervaren zij als positief. Ook is de tevredenheid over het nieuwe, digitale platform Floriday in 2022 gestegen.


Ook het vertrouwen van de leden in de bloemenveiling is gestegen, waarbij 77 procent zeer tot redelijk veel vertrouwen heeft in de organisatie. Vorig jaar kwam dit percentage nog uit op 71 procent. 'Wat we terugzien, is dat te hoge kosten, de afstand tot de kweker en het boetebeleid als negatief worden ervaren', staat in het klanttevredenheidsonderzoek. 'Ook ervaart de meerderheid van de leden de mate van zeggenschap als redelijk tot slecht.' Dit laatste is volgens Royal FloraHolland een gevolg van de invoering van de ledenraad en de afschaffing van de algemene ledenvergadering.

De enquête is verstuurd naar 3.976 leden en 2.015 kopers. 19 procent van de leden en 15 procent van de kopers hebben de vragenlijst daadwerkelijk ingevuld. De respons is daarmee in lijn met eerdere jaren.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer