Aanhoudend hoge inflatie werkt door naar verkoop bloemen en planten
Bijna 30 procent van de consumenten verwacht komend halfjaar minder uit te geven aan bloemen en planten. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van Bloemenbureau Holland, onder ruim 1.600 Nederlanders.

Circa 29 procent van de consumenten geeft aan komend halfjaar minder bloemen en planten voor zichzelf te kopen. Daarnaast meldt 26 procent minder snel bloemen en planten cadeau te doen. Dat is een stijging ten opzichte van mei, toen Bloemenbureau Holland hetzelfde onderzoek heeft laten uitvoeren. Respectievelijk ging het toen om 20 en 18 procent.
Die stijging wordt veroorzaakt door de aanhoudende stijging van de inflatie: van circa 9 procent in mei naar ruim 14 procent in oktober. In tegenstelling tot de meting in mei is nu ook een deel van de groep 'frequente kopers' pessimistischer over de financiële situatie. Waar deze eerder aangaf de uitgaven aan bloemen en planten gelijk te houden, geeft die nu aan komend halfjaar waarschijnlijk minder bloemen en planten te kopen.
De millennials die geboren zijn tussen 1980 en 1995 zijn wel een vreemde eend in de bijt, blijkt uit het onderzoek van Bloemenbureau Holland. Zij verwachten komende maanden juist meer bloemen en planten cadeau te doen en meer kamer- en tuinplanten voor zichzelf te kopen. De groep die aangeeft meer bloemen te kopen, is niet veranderd ten opzichte van mei. Het gaat om respectievelijk 12 en 13 procent.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6120M (WD) #692393
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki TM 3185 compacttractor
Gebruikt, P.O.A.
-
Pottinger Jumbo 8010L
2016, P.O.A.
-
T7.200 Auto Command CVT
Gebruikt, € 69.750
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %
-
Zaterdag26° / 17°30 %