ZuivelNL roept premier Rutte via open brief op tot gesprek

Ketenorganisatie ZuivelNL heeft premier Mark Rutte in een open brief opgeroepen om met melkveehouders te praten over de doelen, het tijdspad en de invulling van het voorgenomen beleid voor stikstof, klimaat, water en mest. De brief verscheen dinsdag 12 juli in landelijke dagbladen.

ZuivelNL+roept+premier+Rutte+via+open+brief+op+tot+gesprek
© Job Hiddink

De brief is ondertekend door ZuivelNL, LTO-vakgroep Melkveehouderij, Nederlandse Melkveehouders Vakbond, Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, Dutch Dairymen Board en alle coöperatieve en private zuivelverwerkers, verenigd in de Nederlandse Zuivel Organisatie.

De ondertekenaars van de brief bundelen hun krachten in reactie op de stikstofplannen van het kabinet. Volgens hen kan de minister-president er alleen zo voor zorgen dat het kabinet en de boeren uit de impasse komen en er een eind kan komen aan de polarisatie.

Onnodig, ongepast en zonder perspectief

De organisaties wijzen de voorstellen in het Nationaal Programma Landelijk Gebied van minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof af als onnodig, ongewenst, zonder enig perspectief voor (jonge) boeren. Ze vinden de plannen desastreus voor het platteland en de natuur. Daarbij wordt er voorbijgegaan aan de belangrijke rol van de Nederlandse zuivelsector in de voedselvoorziening voor jong en oud, lokaal en mondiaal, stellen zij.

De partijen in de zuivelsector erkennen dat er opdrachten liggen op het gebied van natuur, landbouw, water, bodem en klimaat. Daar wordt ook al volop aan gewerkt. De laatste jaren zijn door meerdere organisaties oplossingen aangedragen voor bijvoorbeeld een concrete stikstofreductie. Helaas heeft het kabinet daar tot nu toe niets mee gedaan, concluderen de ondertekenaars van de brief.

• Klik voor de brief op onderstaande pdf

Marktprijzen

Meer marktprijzen