Weertse boeren gaan met agribumper nog veiliger de weg op

Met het voorjaar in aantocht gaan de boeren weer de weg op. De leden van de Boeren van Weert hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in extra veiligheidsmaatregelen. Door hun trekkers te voorzien van onder meer een agribumper verkleinen ze de kans op ongelukken.

Weertse+boeren+gaan+met+agribumper+nog+veiliger+de+weg+op
© Boeren van Weert / eigen foto

Tegelijkertijd roepen de Weertse boeren andere weggebruikers op extra op te letten in de buurt van zware combinaties. 'Als trekkerchauffeur merk je dat weggebruikers moeten wennen aan onze aanwezigheid', zegt melkgeitenhouder Giedo Indenkleef in Altweerterheide. 'Sinds half februari is het uitrijden van drijfmest weer toegestaan en sindsdien zijn we weer met groot materieel op de weg te vinden.'

Uit eigen ervaring weet Indenkleef hoe belangrijk het is dat zowel bestuurders van landbouwvoertuigen als andere weggebruikers rekening houden met elkaar. 'Ik heb een tijdje geleden een verkeersongeluk meegemaakt. Een automobilist kwam me tegemoet en ging netjes aan de kant. Maar hij zag op het laatste moment een omgevallen boom liggen. Hij moest daarvoor uitwijken en botste vervolgens tegen mijn trekker', vertelt Indenkleef. 'Ik was op dat moment blij dat ik een agribumper op mijn trekker had zitten, dat heeft veel schade voorkomen.'


Voorzijde wordt afgeschermd

Met de agribumper wordt het hele gebied bij de voorkant van de trekker afgeschermd, zowel voor als tussen de voorwielen. De agribumper wordt eenmalig aan de fronthef gemonteerd en blijft aan de trekker bevestigd, zonder dat de trekker in zijn functies wordt beperkt. 'De bumper voorkomt dat de tegenligger onder de trekker schiet en dat de trekker er niet overheen dendert', legt Indenkleef uit. 'Ook overige weggebruikers worden bij een frontale aanrijding eerder opgevangen.'

Wij nemen serieuze maatregelen om de kans op ongelukken te verkleinen

Wilbert Mans, eigenaar van een bloembollen-, tuin- en akkerbouwbedrijf

Daarnaast is het voor overige weggebruikers veel duidelijker te zien hoe breed het voertuig is, vanwege de verlichting over gehele breedte van de agribumper en reflecterende breedtemarkering.


Weggebruikers schatten de afmetingen van landbouwvoertuigen verkeerd in.
Weggebruikers schatten de afmetingen van landbouwvoertuigen verkeerd in. © Boeren van Weert / eigen foto

Ook Wilbert Mans, eigenaar van een bloembollen-, tuin- en akkerbouwbedrijf dat is gevestigd in Tungelroy, gebruikt sinds twee jaar de agribumper op zijn trekkers. 'Een van onze medewerkers is betrokken geraakt bij een ongeluk', zegt Mans. 'Een automobilist reed achterop de trekker. De politie kwam ter plaatse en gaf een compliment over de verlichting, markeringen en bumper waarmee de trekker is uitgerust.'

Mans voegt eraan toe dat er 's ochtends geen medewerker vertrekt voordat alle verlichting is gecontroleerd. 'Ons werkgebied loopt van Meijel tot Budel en van Someren tot Molenbeersel. Dat betekent dat onze chauffeurs behoorlijke afstanden afleggen. Wij nemen serieuze maatregelen om de kans op ongelukken te verkleinen.'

Overigens zie je dat vrijwel alle agrarische bedrijven in de regio de afgelopen tien tot vijftien jaar flink hebben geïnvesteerd in verkeersveiligheid, benadrukt de agrarisch ondernemer.


Andere weggebruikers

Mans en Indenkleef roepen ook weggebruikers op extra alert te zijn in de buurt van landbouwvoertuigen. 'Veel andere weggebruikers hebben vaak niet in de gaten dat onze voertuigen niet alleen breed zijn, maar ook hoog.'

Door de hoogte van de landbouwvoertuigen hebben ze ook last van laaghangende takken aan bomen. 'We kunnen niet altijd zomaar aan de kant gaan voor andere weggebruikers, terwijl we dat wel graag willen. Dat realiseren veel weggebruikers zich niet', legt Mans uit. 'Ik begrijp dat het lastig is om zulke inschattingen te maken', vult Indenkleef aan. 'Je zou eigenlijk eens een half uur op een trekker moeten rondrijden, dan heb je een idee. En dan het liefst met een machine erachter.'

Juist die machines worden vaak over het hoofd gezien, geeft Indenkleef aan. 'Met name als je fietsers passeert in dezelfde rijrichting. Zodra ze het achterwiel zien, denken ze dat je bent gepasseerd. Maar dan komt er nog een hele machine. Dat levert zorgelijke situaties op.'


Landbouwroutenetwerk

Wilbert Mans van een bloembollen-, tuin- en akkerbouwbedrijf in Tungelroy heeft een tip voor reguliere weggebruikers: 'Houd er rekening mee dat landbouwverkeer langzamer is, we rijden maximaal 40 kilometer per uur.' Op de Ring van Weert zorgt dat bijvoorbeeld voor een groot snelheidsverschil, legt hij uit. 'Overigens proberen we als boeren drukke wegen zoveel mogelijk te vermijden. Maar soms gaat dat niet. We proberen ook altijd om dorpskernen heen te rijden. We hebben samen met de gemeente Weert gewerkt aan een landbouwroutenet waarin routes voor landbouwvoertuigen zijn aangegeven. Als alle weggebruikers wat meer geduld hebben, gaat het prima samen.'
Het landbouwroutenetwerk van Weert.
Het landbouwroutenetwerk van Weert. © Boeren van Weert / eigen foto

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    15° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    18° / 6°
    40 %
  • Woensdag
    20° / 6°
    20 %
Meer weer