Hazera%3A+%27Zaadfirma%27s+moeten+meer+luisteren+naar+de+consument%27
Nieuws
© Haijo Dodde

Hazera: 'Zaadfirma's moeten meer luisteren naar de consument'

Ketenmanager Arjan van Steekelenburg van Hazera vindt dat veredelaars van vollegrondsgroenten meer moeten inspelen op de wensen van de jonge consument. Hij vertelt tijdens een open dag dat de zaadfirma zich onder meer focust op een modern jasje voor de traditionele groentegewassen.

'Covid heeft de wereld natuurlijk veranderd en de mensen er in elk geval nog meer bewust van gemaakt hoe belangrijk gezond voedsel is. Dit momentum moeten we zien vast te houden en ook zo goed mogelijk benutten', vindt produce chain manager Arjan van Steekelenburg van zaadfirma Hazera.

Volgens Van Steekelenburg is de les uit de coronaperiode dat consumenten of thuis zelf meer eten zijn gaan klaar maken of dat ze meer gebruikmaken van maaltijdbezorging. 'In de keten moeten we nog meer aandacht besteden aan het ontzorgen van de consument. Dus de groente moet gemakkelijk zijn te verwerken, constant zijn van kwaliteit en goed houdbaar.'


Trends op consumptiemarkt

Namens Hazera houdt Van Steekelenburg zich bezig met de trends op de consumptiemarkt. De zaadfirma richt zich daarbij ook op de jeugd van tegenwoordig, dus de consument van morgen. 'We zijn in de veredeling nog altijd erg productgericht en telers zijn natuurlijk vooral bezig met de teelt. Eigenlijk moeten we samen leren om meer te luisteren naar de consument.'

Groenten zijn niet overmatig populair bij de jongere generatie, weet Van Steekelenburg. Hij vindt het een taak van de veredelaars om te bekijken hoe traditionele groenten in een aantrekkelijker jasje kunnen worden gestoken. Als voorbeelden noemt hij de paarse spitskool Violetti en ook de paarse spruitjes.


Instagram-food

'Paarse spruitjes kunnen een perfecte Instagram-food zijn. Het is wel degelijk een ander product dan het ouderwetse spruitje. De smaak is veel zoeter en notiger. Ook de paarse spitskool heeft niet alleen een aantrekkelijke kleur maar is een prima groente voor de fijnproever.'

Tot slot ziet Van Steekelenbrug voor de veredelaars een belangrijke rol weggelegd in de ketenregie. 'De consument wil minder afval, kortere ketens, meer local for local, dat zijn allemaal uitdagingen waar wij mee aan de slag gaan. Vanwege de milieubelasting moeten wij ons bijvoorbeeld afvragen of we meloenen uit Brazilië willen kopen. Of gaan we samen zorgen dat meloenen ook dichter bij huis kunnen worden geteeld en de telers hier ook de juiste prijs voor krijgen?'

Bekijk meer over: