Markt+voor+tuinbouwtechniek+blijft+groeien
Achtergrond
© Willem Paterik

Markt voor tuinbouwtechniek blijft groeien

De markt voor tuinbouwtechniek groeit. Rabobank raamt de wereldwijde groei voor de markt in kassenbouw en installatiebedrijven voor de komende vijf jaren gemiddeld 6 procent per jaar. De Nederlandse thuismarkt van tuinbouwtechnologieleveranciers vervult nog steeds een belangrijke rol bij de introductie van nieuwe innovaties. De vraag is of Nederland hierin toonaangevend blijft.

Rabobank organiseerde dinsdag het webinar Tuinbouwtechniek voor ondernemers in de tuinbouw. De basis voor het webinar is het rapport 'Een goed klimaat voor tuinbouwtechniek: Toeleveranciers groeien en veranderen', opgesteld door specialisten van RaboResearch. Centraal staan de actualiteiten en ontwikkelingen op de markt, de toenemende export en de voortdurende innovatie binnen de tuinbouwtechniek.

Wereldwijd is ongeveer 600.000 hectare blijvend bedekte teelt (glas en plastic). Bij iets minder dan 10 procent van dit areaal bedekte teelt wordt glas gebruikt, ruim 90 procent heeft plastic folie als bedekking.


Groeimarkt

Diverse ontwikkelingen leiden ertoe dat het wereldwijde areaal bedekte teelt komende jaren fors gaat groeien: de markt voor gezonde, veilige en lokale producten groeit en het belang van voedselzekerheid neemt toe. Door productie te laten plaatsvinden in een gecontroleerde omgeving spelen bedrijven hierop in. Tot slot is er kapitaal en financiering beschikbaar voor de benodigde investeringen, wat maakt dat de markt voor tuinbouwtechniek groeit.

'We moeten blijven investeren in ontwikkeling'

Lambert van Horen, sectorspecialist Fresh Produce van de Rabobank: 'We verwachten dat de markt voor kassenbouw- en installatiebedrijven de komende vijf jaar wereldwijd gemiddeld 6 procent groeit. Om mee te blijven groeien, is het belangrijk dat toeleveranciers in de tuinbouw blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling.'


Thuismarkt

Nederlandse bedrijven voor kassenbouw en installaties spelen een belangrijke rol in deze markt. Vaak zijn ze niet alleen op de concurrerende thuismarkt te vinden, maar zijn ze ook internationaal toonaangevend.

Het succes is toe te schrijven aan het feit dat de Nederlandse bedrijven bereid zijn fors te investeren en nieuwe technologieën uit te proberen. Daarnaast kenmerken deze bedrijven zich door de open cultuur van kennis delen. 'Met kennis delen behoeden zij elkaar voor fouten. In het buitenland is er sprake van een gesloten cultuur. Daar zetten ondernemers niet zomaar hun deuren open voor een 'buurman', verklaart Edward Verbakel, CEO van de VB Group, leverancier van hightech tuinbouwtechnieken.


Samenwerken

Nieuwbouwprojecten in binnen- en buitenland worden steeds groter in areaal en waarde. Niet alle toeleveranciers kunnen de technologie voor deze projecten alleen aan. Voor grotere projecten in verder weg gelegen markten werken Nederlandse kassenbouwers en installateurs samen. Ook werken ze samen met buitenlandse partijen.

De vraag is of de tuinbouwtechniek de Nederlandse glastuinbouw in de toekomst nodig blijft hebben als 'showcase'. Annie van de Riet, voorzitter van brancheorganisatie AVAG, denkt dat hierin verandering komt. 'Nederland heeft als toeleverancier van tuinbouwtechniek een vooraanstaande positie in de wereld. Toch denk ik denk dat het de komende jaren gaat veranderen. Mede door corona willen landen steeds meer zelfvoorzienend worden. Een gevolg kan zijn dat de teelt in andere landen opkomt en dat kan wel eens ten koste gaan van de Nederlandse koppositie.'


Blijvende investeringen

Van Horen vult aan. 'De showcase zal altijd belangrijk blijven voor Nederlandse belangenorganisaties vanwege de blijvende investeringen in de tuinbouw en dus ook in tuinbouwtechniek. Als deze showcase er niet meer is, kan dat voordeel op lange termijn vervallen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    22° / 15°
    75 %
  • Donderdag
    21° / 14°
    20 %
  • Vrijdag
    20° / 13°
    60 %
Meer weer