Limburgse telers: 'Van afstand kijken, geeft nieuwe inzichten'

Weten waar je staat als ondernemer, zicht op de belangrijkste kansen en bedreigingen en helderheid over de toekomst. Daarin schuilden voor John Stappers uit Baarlo en Roger Wouters uit Reijmerstok de winstpunten van de coachingstrajecten die zij volgden in het kader van project Vitale Fruitteelt in Limburg.

Limburgse+telers%3A+%27Van+afstand+kijken%2C+geeft+nieuwe+inzichten%27
© Laurens Eggen

Fruitteler John Stappers uit Baarlo stond begin 2020 op een kantelpunt, ondernemerstechnisch gezien. Hij worstelde met diverse vragen over de te volgen koers richting de toekomst. 'Ik wist bijvoorbeeld niet wat ik moest doen met een perceel Jonagold in Maasbree; verkopen of opnieuw aanplanten', zegt Stappers, die appels, peren en pruimen teelt.

'Ook zocht ik naar mogelijkheden voor onlineverkoop en wilde ik onze boerderijwinkel meer promoten. Toen ik hoorde over de coachingstrajecten leek me dat een uitgelezen kans om antwoorden te vinden op deze vragen.'


Superenthousiast

Inmiddels heeft Stappers flink wat stappen gezet; de bedrijfsvoering is op diverse punten drastisch aangepast. 'Dat komt mede voort uit het coachingstraject, maar ook door allerlei andere ontwikkelingen. In de periode dat ik startte met het traject vertelde een vruchtboomkweker me over diverse nieuwe en interessante rassen.

Het resultaat is een bedrijfsopzet waar ik me goed bij voel

Roger Wouters, appel- en perenteler in Reijmerstok

'Ik teelde eerst voornamelijk Jonagold en Elstar, maar ben er eigenlijk de persoon niet naar om voor de bulk te produceren. Van de rassen die de boomkweker mij voorschotelde, werd ik superenthousiast. Ze waren namelijk schurftresistent, er zaten hardere appels bij – dat is wat de consument wil – en zelfs een ras voor mensen met een appelallergie. Ook mochten deze rassen worden geteeld voor huisverkoop.'


Nieuwe rassen

De teler besloot toen al snel nieuwe rassen aan te planten op het betreffende perceel in Maasbree. 'De gesprekken met de coach bevestigden dat dit de juiste keuze was. Ik vind het hartstikke leuk om kleinere, apartere rassen te telen. Daarbij bieden we de klanten in onze boerderijwinkel nu meer keuze: dit geeft de afzet een boost.'

Samen met zijn coach onderzocht Stappers ook de mogelijkheid online fruit te gaan verkopen. Dat bleek voor hem niet haalbaar. Wel sloot de fruitteler zich aan bij de site lekkerder.nl, die online een overzicht biedt van verkooppunten bij de boer. 'Op deze manier willen we meer mensen naar onze boerderijwinkel trekken.'

Om bekendheid te genereren voor zijn winkel, plaatste Stappers naast de fruitautomaat bij zijn eigen bedrijf er ook een bij een andere boerderijwinkel. Binnenkort volgt een derde automaat, bij een verkeersknooppunt. 'Nu we meerdere automaten hebben, wordt het voor ons ook interessant om deze te laten bevoorraden door een extern iemand. Toevallig gaf een bekende aan hier wel interesse in te hebben. Er kwamen daarmee dus veel zaken samen.'


Toegevoegde waarde

De gesprekken met de coach hadden in dit traject duidelijk een toegevoegde waarde. 'Ze liet me vooral inzien dat de ingeslagen weg bij me paste, dat dit was waar ik blij van werd. Het is goed om een klankbord te hebben. Het resultaat is een bedrijfsopzet waar ik achter sta en me goed bij voel.'

Ook appel- en perenteler Roger Wouters uit Reijmerstok doorliep een coachingstraject. 'Ik ben altijd benieuwd hoe buitenstaanders mijn bedrijf zien. Van afstand naar je bedrijf kijken, geeft nieuwe inzichten.' Een Swot-analyse toonde aan dat de bedrijfsopzet geen grote zwaktes kende. 'Wel is de beschikbaarheid van water een issue, in de strijd tegen nachtvorst, droogte en schade door hitte. Daarnaast kwam naar voren dat het goed zou zijn om functioneringsgesprekken te voeren met mijn medewerkers. Vooral om te horen hoe zij tegen zaken aankijken en daarmee een 'wij-gevoel' creëren.'


Ingeslagen weg

De Zuid-Limburgse fruitteler sprak daarnaast met zijn coach over de toekomst. Wouters investeert al volop in een gezonde bodem en een weerbaar gewas en wil wat dit betreft verdergaan op de ingeslagen weg. 'Ik probeer zoveel mogelijk kennis te vergaren op dit vlak. Dat doe ik door bijeenkomsten te bezoeken, me aan te melden als pilotbedrijf et cetera.

'Op die manier hoop ik ook te zijn voorbereid op nieuwe wet- en regelgeving. Maar al met al waren echte grote koerswijzigingen dus niet nodig. De bevestiging dat we op de goede weg zijn, was voor mij de belangrijkste winst van het coachingstraject.'

Wouters benadrukt dat dergelijke trajecten ook de problemen in de fruitsector blootleggen. 'Wanneer je de uitkomsten bundelt, zie je waar de knelpunten liggen. Dat biedt kansen om gezamenlijk te kijken naar oplossingsrichtingen.'


Vitale Fruitteelt in Limburg

LLTB, NFO, Fruitveiling Zuid-Limburg en provincie Limburg werken aan versterking en vitalisering van de positie van de fruitteelt in de provincie. Dat doen ze onder de vlag van sectorprogramma Vitale Fruitteelt in Limburg. 'Met name de Limburgse hardfruitbedrijven kregen het de afgelopen jaren zwaar te verduren, door onder meer hagel, nachtvorst en zonnebrand', zegt voorzitter Eric Huids van LLTB-vakgroep Fruitteelt en NFO-kring Limburg. 'Passende maatregelen vergen forse investeringen die niet overal en voor iedereen te realiseren zijn.' Vijftien fruittelers doorliepen een coachingstraject en bepaalden samen met een coach onder begeleiding van Stichting Keukentafel de bedrijfskoers.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer