Onderzoekers+zien+snelle+groei+markt+alternatief+eiwit
Achtergrond
© Léonie Vaarhorst

Onderzoekers zien snelle groei markt alternatief eiwit

De alternatieve eiwitmarkt is wereldwijd in opmars. In 2035 maakt deze markt minimaal 11 procent van de totale eiwitmarkt uit. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'Food for Thought: The Protein Transformation' van branche-expert Blue Horizon en managementconsultingsbureau Boston Consulting Group (BCG).

In 2020 werd er wereldwijd ruim 13 miljoen ton aan alternatieve eiwitten geconsumeerd, slechts 2 procent van de totale eiwitmarkt. Toch zet CEO Björn Witte van Blue Horizon, positief in op de ontwikkelingen binnen deze markt.

'Over het algemeen worden alternatieve eiwitten steeds meer geaccepteerd door de consument. Dit komt omdat de smaak en textuur van deze producten steeds meer overeenkomt met die van dierlijke producten. Consumenten zijn bereid dierlijke eiwitten in hun dieet te verminderen, vooral als ze dat kunnen zonder op smaak toe te geven en ze niet meer hoeven te betalen.'

Een andere ontwikkeling die meespeelt, is de kritische kijk op klimaat en duurzaamheid. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van voedsel op het milieu. Ethische zorgen over de intensieve veehouderij en milieuproblematiek in deze sector spelen een grote rol.

Consumenten zijn bereid dierlijke eiwitten in hun dieet te verminderen, vooral als ze dat kunnen zonder op smaak toe te geven en ze niet meer hoeven te betalen

Björn Witte, CEO Blue Horizon

Consumptiestijging

De verwachting in het basisscenario in het rapport is dat de alternatieve eiwitmarkt in 2035 een waarde van minstens 245 miljard euro bereikt en de wereldwijde consumptie stijgt naar 97 miljoen ton. In totaal behaalt de alternatieve eiwitmarkt dan een marktaandeel van 11 procent ten opzichte van de totale eiwitmarkt.



In het meest optimistische scenario loopt het marktaandeel zelfs op tot 22 procent in 2035. De snelheid waarmee de alternatieve eiwitmarkt groeit, hangt af van acceptatie door consumenten en technologische ontwikkelingen.

De smaak en textuur van alternatieve eiwitten zijn cruciaal voor de mate waarin de consument deze productgroep accepteert. Hoe sneller de alternatieve eiwitten in smaak en textuur overeenkomen met dierlijke eiwitten, hoe sneller de acceptatie.

Ook de prijs is belangrijk. 'Momenteel zijn alternatieve eiwitten niet de goedkoopste optie. De productiekosten liggen hoger dan van vlees. In de toekomst moeten de kosten overeenkomen met dat van vlees of zelfs lager zijn', zegt Witte.

Blue Horizon voorspelt dat producten op basis van plantaardige eiwitten in 2023 overeen komen in smaak, textuur en prijs. Voor eiwitten op basis van fermentatie zal dit in 2025 zijn en voor eiwitten op basis van dierlijke cellen in 2032.


Europese markt

Op regionale basis zijn Noord-Amerika (de VS en Canada) en Europa de meest volwassen markten voor alternatieve eiwitten. Vleesvervangers liggen daar al enkele jaren in de supermarktschappen. Groei zal in beide markten snel plaatsvinden, mede dankzij de klimaat- en gezondheidsbewuste consumenten in die regio's.

De grootste kans ligt echter in Azië. De groei in die regio wordt gedreven door een groeiende bevolking die steeds meer eiwitten consumeert en daarnaast rijker wordt.

Weer

  • Vrijdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zaterdag
    13° / -1°
    10 %
  • Zondag
    12° / 1°
    10 %
Meer weer