ProRail wil snel van onbewaakte overwegen af

Melkveehouder Jan Roelof Thijn uit Broekhuizen bij het Drentse Meppel maakt regelmatig gebruik van een niet actief beveiligde particuliere overgang. 14 hectare van zijn grasland ligt aan de overzijde van de drukke treinverbinding tussen Zwolle en Groningen.

'Het is soms best wel spannend', reageert Thijn. 'Helemaal in de zomer voor het bemesten en hooien van het land ga je er heel vaak overheen. Dan moet je wel scherp zijn dat je constant over een gevaarlijke overweg rijdt.' ProRail wil van al deze niet beveiligde overgangen af. Er zijn ruim driehonderd NABO's in Nederland. 'Wat ons betreft is de beste overweg geen overweg, dus moeten ze allemaal verdwijnen', meldt Dorothé Wennekendonk van ProRail.

Jaren geleden liep aan de overzijde van het spoor nog jongvee bij Thijn in de wei. Een keer ging dat fout, geeft hij aan. 'Er is een keer een pink onder de trein gekomen. Dus jongvee doen we niet meer aan de andere kant, daar zijn we toen driect mee gestopt. Dat geeft meer rust.'


Omrijden

Thijn wil best 400 meter omrijden om bij een bewaakte overweg te komen, maar dan moet ProRail die kosten wel betalen. 'Daarvoor ga ik niet opdraaien en ik wil dus een vergoeding voor het omrijden.' Wennekendonk snapt het standpunt van de boer. 'Wij willen ook doorpakken en wegen aanleggen. Dat is een behoorlijke kostenpost, maar deze overwegen zijn niet meer van deze tijd. Ze moeten echt dicht. Boeren die zelf ideeën hebben, kunnen zich bij ons melden.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    15° / 9°
    50 %
  • Maandag
    15° / 8°
    50 %
  • Dinsdag
    15° / 8°
    50 %
Meer weer