Belang van goede communicatie met werknemers in coronatijd

Goede communicatie met uw werknemers is altijd belangrijk, maar in deze periode helemaal, bepleit Diana Eleveld. Als adviseur bij de Werkgeverslijn beantwoordt ze wekelijks veel vragen over goed werkgeverschap in de agrarische sector. En die vragen gaan momenteel veel over hoe om te gaan met corona binnen het bedrijf. Elevelds belangrijkste advies: 'Sta open voor gesprek en heb aandacht voor de zorgen van uw werknemer.'

Belang+van+goede+communicatie+met+werknemers+in+coronatijd
Werkgeverslijn
© Werkgeverslijn

Hoe moet ik handelen bij een coronabesmetting bij een van mijn werknemers? Bij hoeveel besmettingen sluiten ze mijn bedrijf? Hoe zorg ik dat mijn werknemers de richtlijnen volgen? Hoe houd ik hen gemotiveerd? De Werkgeverslijn beantwoordt wekelijks veel van dit soort vragen telefonisch en per mail. Wat ze vooral merken, is: onzekerheid.

Eleveld: 'Dat snap ik, want er zijn veel regels en deze wijzigen ook nog eens regelmatig. Als Werkgeverslijnadviseur moet ik soms ook het antwoord schuldig blijven op bepaalde vragen. Toch is helderheid verschaffen aan uw werknemers nu het allerbelangrijkste. Wees duidelijk over de regels op de werkvloer, herhaal continu de RIVM-richtlijnen en geef zelf ook het goede voorbeeld: wie verkouden is, blijft thuis.' Op de website van de Werkgeverslijn staan veel tips over goede communicatie in coronatijd.

Corona en cultuurverschillen

Zorgen dat de werknemers de regels opvolgen, is soms een hele opgave, zeker wanneer er ook nog sprake is van een taalbarrière en cultuurverschillen, ziet Eleveld. 'In de agrarische sector werken ondernemers veel met buitenlandse arbeidskrachten. Een Poolse werknemers reageert nu eenmaal anders op deze situatie dan een Nederlandse werknemer. Besef dat en acteer daarop.'

In het laatste webinar van de Werkgeverslijn ging UWV-adviseur Mathilde Kockelkoren in op cultuurverschillen. Zo gaf ze aan dat Poolse werknemers gevoeliger zijn voor autoriteit en niet snel toegeven, wanneer ze iets niet begrijpen. Eleveld: 'Wees als een kapitein op een schip in nood. Communiceer als werkgever zelf over de regels en toets daarna bij individuele werknemers of het begrepen is. Toon ook begrip, wanneer iemand aangeeft zich zorgen te maken.'

Vragen over Poolse werknemers

De Werkgeverslijnadviseur krijgt bijvoorbeeld ook vragen over Poolse werknemers die voor langere tijd terug naar huis willen vanwege de onzekere situatie. Eleveld: 'Dat hoor je liever niet natuurlijk als werkgever, want je hebt hen nodig. Maar bagatelliseer iemands zorgen niet. Wanneer iemand zich veilig en begrepen voelt, is hij of zij eerder geneigd te blijven.'

De overheid stelt de voorlichting over de RIVM-richtlijnen ook in andere talen beschikbaar. 'Attendeer uw internationale werknemers daarop.' Stigas ontwikkelde het coronaprotocol en heeft deze ook vertaald in het Pools en Roemeens.

'Het gaat om veiligheid én je bedrijf'

Bij bloembollenkweker en akkerbouwer Jacob Jan Dogterom in het Zuid-Hollandse Oude-Tonge waren afgelopen zomer 140 arbeidsmigranten en 20 Nederlanders aan het werk. Dogterom nam meerdere maatregelen om corona buiten zijn bedrijf te houden. 'Het gaat om veiligheid, maar ook om het voortbestaan van je bedrijf. In die weken kunnen we ons geen afwezigen permitteren.'

In overleg met de Werkgeverslijn en de gemeente nam de ondernemer meerdere maatregelen: heldere richtlijnen over thuisblijven en quarantaine, spatschermen tussen de werkplekken, iedereen temperaturen aan het begin van de werkdag en geen koffie in de kantine, maar in een ruime tent buiten. 'Iets minder gezellig, maar wel efficiënter.' Door de duidelijkheid verliep de drukke zomer bij Dogterom goed. 'Werkgeverschap is sfeerbepalend.'

Open communiceren

Een goed voorbeeld, vindt Eleveld: 'Bij Dogterom was geen ruimte voor twijfel over hoe het moest.' De adviseur benadrukt het belang van open en transparant communiceren, eventueel digitaal. Zo zag ze bij orchideeënkwekerij Opti-flor in het Zuid-Hollandse Monster dat ze communiceren via video's, nieuwsbrieven en een wekelijks vragenuur op Facebook.

'Maar het belangrijkste is hoe u als werkgever reageert, wanneer iemand bijvoorbeeld verkouden is of zelfs corona heeft. Durft een werknemer tegen u te zeggen dat hij verkouden is? En zo nee, want gebeurt er dan op uw bedrijf? Meerdere besmettingen of zelfs een coronabrandhaard op uw bedrijf zijn een veel grotere financiële strop dan één werknemer die thuiszit en wacht op de uitslag van zijn test.'

Meer informatie

De Werkgeverslijn deelt veel informatie over goed werkgeverschap, ook in coronatijd. Er zijn meerdere webinars georganiseerd en we houden werkgevers in de agrarische sector op de hoogte van de laatste maatregelen.


Dit artikel is gecreëerd door onze kennispartner Werkgeverslijn land- en tuinbouw

Werkgeverslijn

Eén nummer, één aanspreekpunt De Werkgeverslijn is hét aanspreekpunt voor ondernemers in de land- en tuinbouw en wil goed...

Lees verder »

Meer van Werkgeverslijn

Lees ook

Meer artikelen van Werkgeverslijn »

Artikelen over Werkgeverslijn