Italië wil etiket voor 'eigen vlees eerst'
Fabrikanten van vleeswaren moeten in Italië de oorsprong van producten gaan vermelden. Het land bindt daarmee de strijd aan tegen de invoer van buitenlandse hammen, salami en mortadella.

Voor de introductie van het nieuwe keurmerk maakt Italië gebruik van de verruimde EU-regelgeving over de geografische aanduidingen op etiketten. Daarmee wil het authentieke Italiaanse producten ondersteunen, zegt voorzitter Ettore Prandin van de Italiaanse boerenlobbygroep Coldiretti. Uit onderzoek blijkt dat 82 procent van de Italianen de voorkeur geeft aan producten van eigen bodem, om zo de economie en de lokale bedrijven te ondersteunen.
Italianen zijn dol op vleeswaren. Het land telt 5.000 varkenshouderijen, desondanks zijn drie op vier verkochte hammen daar van buitenlandse makelij. Tot op heden werd de afkomst van het vlees niet vermeld op het etiket van vleeswaren, voortaan moet zowel het geboorteland van het dier als de locatie van afmesten en slacht worden vermeld.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners


Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland Ploeg 3300S Variomat (LH) #20949
Gebruikt, € 32.500
-
New Holland Tractor T7.210 (SO) #179478
Gebruikt, P.O.A.
-
Husqvarna Zitmaaier / tuintrekker R318X (LH) #39507
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (WD) #27416
Gebruikt, € 5.644
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Woensdag21° / 6°10 %
-
Donderdag26° / 10°10 %
-
Vrijdag30° / 15°60 %