Dewa geeft oude maalmolens flinke update

Dewa lanceert de mogelijkheid om oudere maalmolens een update te geven, zodat ze weer wat jaren meekunnen. De vernieuwde maalmolens krijgen de naam Dewa MSI 400 T.

Dewa+geeft+oude+maalmolens+flinke+update
© Dewa

Dewa is een Belgische fabrikant van machines die maiskorrels malen. Door de korrels te malen, kan een boer goedkoop eigen krachtvoer produceren. Uit gesprekken met klanten kon Dewa afleiden dat er niet altijd behoefte is aan de grote vermogens en capaciteit die de nieuwe maalmolens hebben, maar dat de kleinere machines aardig op leeftijd zijn en een update nodig hebben.

Bij veel loonwerkers draaien nog maalmolens, ooit geproduceerd door de vader van de huidige zaakvoerders Jan en Frank de Walsche. 'Met de stijgende capaciteit van maaidorsers is ook de capaciteit van onze maalmolens gestegen', zegt Jan de Walsche. 'Maar die grote capaciteit is niet voor iedereen nodig. Daarnaast moeten we vaststellen dat, hoewel de techniek dikwijls zijn beste tijd heeft gehad, de structuur van de oudere machines nog best goed is.'


Volledig gestript

Dewa introduceert daarom de mogelijkheid om oudere maalmolens van het merk een update te geven. Bij zo'n update wordt de machine volledig gestript en ontdaan van alle techniek. Enkel het chassis, de instortbak en de voorraadrechter blijven behouden. Om plaats te maken voor de nieuwe hamermolen (400 millimeter breed, 860 millimeter diameter) wordt het chassis in lengte aangepast.

De verschillende vijzels in de machine worden voorzien van nieuw schroeflint en waar nodig verlengd. Alle technische componenten, zoals lagers, kettingen en tandwielen, worden vervangen. De hydraulica op de machine past Dewa aan naar een Load-Sensing-systeem en de hydromotoren worden vervangen. Ook de aandrijflijn van de hamermolen wordt aangepast met nieuwe riemschijven, riemen, een pneumatisch opspansysteem en een Walterscheidt-cardan.

Daarnaast wordt de machine voorzien van nieuwe ledwerkverlichting, ledverkeersverlichting en de nodige veiligheidssystemen. Ook de elektronica voor de bediening krijgt een update. De toevoer kan via een potentiometer worden aangepast. De machine wordt op 600-50/26.5-wielen gezet voor transport over de weg. Tenslotte krijgt de maalmolen als finishing touch een nieuwe laag verf in het huidige Dewa-geel.


Voldoende vermogen

'Door de motor te vervangen door een aandrijflijn die door de aftakas van de trekker wordt aangedreven, nemen we een duur component weg', vertelt Frank De Walsche. 'De trekker is sowieso nodig voor het transport en de huidige trekkers hebben voldoende vermogen om de hamermolen aan te drijven. Het nieuwe type hamermolen vraagt op zich ook niet zoveel vermogen, zodat er weinig brandstof per gemalen ton wordt verbruikt en er toch een relatief hoge capaciteit kan worden aangehouden.'

De vernieuwde MSI 400 T-maalmolens zijn voorzien van gemakkelijk te verwisselen zeefsegmenten, zodat de fijnheid van het uiteindelijke product snel te wisselen is.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer