Schoffelen+in+stilte+met+Elatec
Achtergrond
© Frits Huiden

Schoffelen in stilte met Elatec

Na het elektrisch aangedreven wiedbed is nu ook de werktuigendrager van Elatec in Nederland te zien. Het Franse merk dat naar Nederland is gehaald door Corné Rispens, heeft de laatste prototypes gebouwd.

Eind dit jaar moet de definitieve versie klaar zijn, waarin de feedback van klanten en Rispens is verwerkt. De Tract'Elec staat achter op 8.3-32 inch banden en heeft een wielbasis van 228 centimeter. Er is zowel een elektrisch bedienende achterhef als een middenhef. Een fronthef is optioneel.

De achterhef met categorie 1-vanghaken van het merk CBM tilt 400 kilo en de middenhef beurt 300 kilo. Genoeg voor een schoffelbalkje van in elk geval 3 meter breed. Met zijn eigen gewicht van 850 kilo en een spoorbreedte van 1,55 meter is de Tract'Elec geschikt voor het lichte schoffelwerk en andere werkzaamheden in de gewasverzorging.


De werktuigendrager is volledig elektrisch aangedreven. De basismachine kost 39.750 euro. Zaken als externe hydrauliek, snelgang, een cabine of een PTO zijn niet aan boord.


Standaard zijn er twee hefinrichtingen en optioneel een fronthef voorop.
Standaard zijn er twee hefinrichtingen en optioneel een fronthef voorop. © Frits Huiden

De elektrische aandrijving brengt veel rust tijdens het werk waarbij er uitstekend zicht is op de schoffelbalk onder het frame. Ook is er geen uitstoot rondom de werktuigendrager. Zeker voor biologische telers en telers van de duurdere gewassen is dit veel waard.


Accu

Het zicht op de achterhef wordt nog verbeterd in de definitieve versie. De stalen ombouw van het accupakket neemt nog te veel ruimte in. De trekkracht van de aandrijving vanuit de lithium-ion-batterij is ongeveer gelijk aan een trekker van 25 pk. De trekker kan zonder bijladen vier uur op gemiddeld vermogen werken, is de eerste ervaring.

Om namaak te voorkomen, houdt Elatec details over de aandrijving geheim. De overkapping is dichtgeschroefd en hoeft niet open voor onderhoud. Om bij te laden, is er een stekker bij het achterwiel.


Sturen met joystick

Sturen gaat niet via een stuurwiel, maar via een joystick rechts en de rijsnelheid wordt gekozen met een hendel links. Wisselen van rijrichting gaat met een knop op de joystick. Dit is na even oefenen redelijk intuïtief en vlot te doen. Nu moet de joystick nog constant worden ingeknepen om de trekker te activeren, maar deze sensor wordt vervangen door een stoelsensor.

De draaicirkel is maximaal 6,5 meter. Compact genoeg voor een kleine kopakker. De twee elektromotoren in de achteras voor de aandrijving passen zich in snelheid aan, afhankelijk van hoe scherp de bocht wordt genomen. Een differentieel is daarmee overbodig. In de flens is een imbus te draaien, zodat de magneten in de elektromotoren 'loslaten' en de trekker in vrijloop komt te staan om te verslepen.

Links is een terminal gemonteerd voor fijnafstellingen voor de hefinrichtingen, snelheid en het uitlezen van technische waardes als de accuvulling. Voor de hef is er kopakkerautomatiek waarbij deze op een instelbaar moment kan heffen en dalen. Om vlot terug te keren naar de ingestelde werkdiepte, komt er nog een voetpedaal.

Weer

  • Vrijdag
    15° / 13°
    10 %
  • Zaterdag
    15° / 11°
    20 %
  • Zondag
    16° / 11°
    80 %
Meer weer