Hendriks+scoort+met+graszoden+bij+voetbalclubs
Reportage
© Maartje van Berkel

Hendriks scoort met graszoden bij voetbalclubs

Hendriks Graszoden in Heythuysen is een toonaangevende speler in de wereld van de graszoden. John en Erik Hendriks leveren aan consumenten, tuincentra en voetbalclubs. Zo liggen de graszoden bij Ajax en Bayern München.

Op het eerste gezicht lijkt Hendriks Graszoden in Heythuysen een vreemde eend in de bijt in de agrarische sector. Maar niets is minder waar: veel werkzaamheden op het bedrijf van John en Erik Hendriks hebben namelijk een typisch agrarisch karakter. 'Ook wij gebruiken een trekker om te zaaien. Daarnaast bemesten we onze gronden en worden deze omgeploegd. Hoe agrarisch wil je het hebben?' lacht John Hendriks.

De basis voor de onderneming werd in de jaren zeventig gelegd, toen John Hendriks op kleine schaal startte met de teelt van graszoden. 'Enkele jaren daarvoor kwam bij ons in de buurt een ondernemer uit Noord-Holland wonen die graszoden ging telen. Mijn broers en ik hielpen hier na schooltijd regelmatig een handje mee. Zo bouwden we steeds meer kennis op. Ik zag hierin kansen om een eigen bedrijf te beginnen', zegt hij.

Directe afzet

'Vooral het feit dat directe afzet bij graszoden gebruikelijk was, sprak me aan. We hadden thuis koeien en varkens en het was altijd maar afwachten wat die opleverden. Dat wilde ik niet. Grip op de prijsvorming vond ik belangrijk. De graszodenteelt bood die mogelijkheid.'

We leveren geen grasmat, maar we garanderen dat clubs goed kunnen voetballen

John Hendriks, Hendriks Graszoden in Heythuysen

In de loop der jaren werd de onderneming beetje bij beetje uitgebreid. Door autonome groei, maar ook door de overname van andere graszodenbedrijven. Hoewel John Hendriks het bedrijf in zijn eentje begon, werd het uiteindelijk een echt familiebedrijf. Ook zijn broers Wil, Thijs en Erik stapten in de zaak. 'Ieder had zijn eigen taken. We hebben het bedrijf echt samen groot gemaakt. Erik en ik runnen Hendriks Graszoden nu nog met zijn tweeën. Wil en Thijs zijn ons helaas enkele jaren geleden ontvallen.'

300 hectare

Hendriks Graszoden omvat nu 300 hectare graszoden. 'Ik zeg weleens gekscherend dat hier iedere tien seconden een rolletje graszoden weggaat.'

Een graszodenteelt neemt gemiddeld veertien maanden in beslag. 'Allereerst spitten we de grond om. Vervolgens egaliseren en bemesten we deze. Daarna kan het gras worden ingezaaid en gaan groeien. In die periode zijn we druk met onder meer beregenen en onkruidbestrijding. Ook gaan we er regelmatig met een weidewals overheen, zodat het gras mooi strak blijft. De graszodenteelt luistert heel nauw. De zoden worden bijvoorbeeld altijd op precies 3 centimeter gemaaid.'

Oogst

De meeste graszoden worden geoogst tussen maart en september. Dit gebeurt op basis van de bestellingen die binnenkomen. 'Het veld is ons magazijn. Vanaf het moment dat een graszode is geoogst, is deze namelijk aan bederf onderhevig. Om ervoor te zorgen dat de graszoden toch in topkwaliteit op de plaats van bestemming komen, gaan ze meteen na de oogst door een vacuümkoeling. Hierbij wordt de kern van de graszoden teruggekoeld tot 2 graden, waardoor het groei- en bederfproces stopt. Na het terugkoelen worden de bestellingen klaargemaakt en gelabeld. Dat is bijna allemaal handwerk. Gemiddeld hebben we zo'n 25 mensen aan het werk.'

Zo'n 70 procent van de graszoden gaat naar consumenten en hoveniers, tuincentra en andere groenprofessionals. Zij bestellen vooral via de webshops. 'We hebben webshops voor Nederland, Duitsland, België en Zwitserland. Hier zit een compleet automatiseringssysteem achter, waardoor intern alles op rolletjes verloopt. Voor het vervoer werken we samen met diverse transporteurs', zegt de ondernemer.

Sportvelden

Daarnaast levert Hendriks graszoden voor de aanleg van sportvelden over de hele wereld. Zo liggen de grasmatten van het Limburgse bedrijf in alle Champions League-stadions, maar ook in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam en in het stadion van Bayern München.

'We onderscheiden ons vooral doordat we opdrachtgevers zoveel mogelijk proberen te ontzorgen. We ontwerpen en realiseren een grasveld en werken hierbij samen met veel partijen. Vooral met onze gedegen kennis maken we het verschil. In feite leveren we geen grasmat, maar garanderen we dat de clubs goed kunnen voetballen.'

Verdere groei

Ook in de andere klantsegmenten focust Hendriks op het bieden van toegevoegde waarde. 'Consumenten krijgen de graszoden bijvoorbeeld aan de deur geleverd en desnoods leggen we ze ook voor hen. Verder bieden we goede aftersales en een klantenservice in meerdere talen. Hierdoor blijven we uit de prijsvechtersmarkt en dit biedt kansen voor verdere groei. Zo willen we binnenkort webshops lanceren in Scandinavië en Frankrijk.'

Er zijn ook uitdagingen voor de toekomst. Zo dwingt de klimaatverandering de ondernemers ertoe om uit te kijken naar andere grassoorten. 'De soorten die in ons land van nature goed gedijen, zijn niet bestand tegen temperaturen van 40 graden. Maar Zuid-Europese rassen overleven een strenge winter niet. Dat wordt nog een zoektocht.'

John en Erik Hendriks staan aan het roer van Hendriks Graszoden in Heythuysen.
John en Erik Hendriks staan aan het roer van Hendriks Graszoden in Heythuysen. © Maartje van Berkel

Winnaar Ondernemersprijs Leudal
Hendriks Graszoden won op 2 oktober de Ondernemersprijs Leudal 2019. 'Eerst twijfelde ik of we wel mee moesten doen aan deze verkiezing, maar het is fijn om waardering te krijgen vanuit je eigen gemeente', zegt John Hendriks. 'Feit is wel dat veel bekende voetbalclubs in Europa de Caluna in Heythuysen – de straat waar ons bedrijf ligt– waarschijnlijk beter weten te vinden dan de meeste inwoners van Leudal.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    11° / 6°
    70 %
  • Maandag
    8° / 7°
    50 %
  • Dinsdag
    8° / 3°
    80 %
Meer weer