'Meer vertrouwen in boeren dan in retailers'

Henk Broeders heeft vier stallen met duizend vleesveerunderen in Berkel Enschot. Daarbij is hij oprichter van boerenlabel Bief Select dat zo'n duizend supermarkten belevert. Toch zit succes niet altijd in massa. Omdat supermarkten een klein gedeelte vreemd mogen inkopen, ontstaat er ook ruimte voor boeren die op kleine schaal zaken willen doen.

%27Meer+vertrouwen+in+boeren+dan+in+retailers%27
© George Hoeberechts

De rundvleesproductie bij Broeders gebeurt met veel zorg en liefde voor het dier. Vrijwel al zijn Limousine- en Blonde d'Aquitaine-runderen houdt de veeliefhebber in diervriendelijke potstallen. Ze staan ook in de wei. Deze dieren zijn voornamelijk bedoeld om kalveren te krijgen.

Betrouwbaarheid, veiligheid en herkenbaarheid staan voorop bij de productie. 'Ik geloof dat je alleen vertrouwen krijgt als je laat zien hoe het boerenbedrijf uitgeoefend wordt. Wij merken dat mensen meer vertrouwen hebben in boeren dan in retailers. Laat zien wat je doet op je erf, is mijn devies!'

Omdat Broeders' rundvlees zo goed van kwaliteit is, mag het volgens hem ook gezien worden op de winkelvloer. Hij staat met een foto van zichzelf op zijn levenswerk. 'Het ligt met duidelijke verpakking en labeling in het schap. Klanten weten wat ze kopen en kiezen bewust voor een boerenproduct.'

Laat de vernieuwing maar van onderop komen

Henk Broeders, rundveehouder in Berkel Enschot

Bief Select

De veehouder zet zich al jaren in om zijn maatschappelijk verantwoorde productiewijze uit te breiden. Dit doet hij via andere boeren die zich willen aansluiten bij zijn label Bief Select.

'De juiste samenstelling van het voer garandeert de juiste smaak, kleur en structuur. Daarom heb ik ook iets tegen biologisch. Dat product is vaak niet eenduidig en constant. Oudere dieren, jongere dieren, wisselend voedsel, et cetera. Ons product is uitermate constant. Dát is waar retailers op vertrouwen en op rekenen. Kun je dat niet bieden, dan heb je in retail weinig te zoeken.'

Het bedrijf dat Broeders uit de grond stampte met partner Toine van den Broek belevert zo'n duizend supermarkten met evenzoveel boeren. Daarnaast leveren ze nog aan tientallen restaurants en een aantal slagerijen.

Kleinschalig

Toch hoeft het niet altijd zo imposant als boeren zaken willen doen in de supermarkt. Dat bewijst slager Menno Hoekstra uit Anjum. Hij investeerde jaren geleden zeer bewust in een nieuwe forse slachterij en verwerkt daar het vlees van enkele boeren uit de omgeving.

De producten liggen onder meer in het schap bij Jumbo Dokkum. 'Wij hebben hiermee een goede naam opgebouwd en dat betaalt zich uit. Iedereen kent het vlees van Hoekstra.'

Wat een valkuil kan zijn voor boerenleveranciers? 'Tja, in vers moet je wel jaarrond kunnen leveren. Ook op zondag. Nee, verkopen aan een supermarkt gaat niet.'

• In de Nieuwe Oogst van 21 september zijn interviews te lezen met twee Jumbo-ondernemers en een marketingspecialist over lokale boerenproducten in supermarkten


Vaker in supermarkten

De slachter voorziet dat we boerenproducten steeds vaker gaan aantreffen in de Nederlandse supermarkten, zowel in vlees als in plantaardige producten. 'Het is een onderscheidend product, ten opzichte van het massa-aanbod. En het wekt vertrouwen. Dat zoeken mensen. Daarom mag het ook wat hoger geprijsd zijn.'

Dat laatste is veehouder Broeders niet met Hoekstra eens. 'Wij kiezen er zeer bewust voor om de prijs gelijk te houden aan het gangbare product. Nederlanders zijn op de centen. Als je echt een grote klantengroep wil binden, zul je concurrerend moeten zijn.'

Onderscheidend zijn

Broeders is blij dat hij onderscheidend kan zijn. 'Wij zijn beter dan de Ierse ossen of Argentijnse koeien die met hormonen opgefokt mogen worden. Met kip, varken of plantaardig is het denk ik moeilijker om je echt te onderscheiden.'

Het bewijs hiervoor ziet de veehouder in het 2 sterren Beter leven-keurmerk. 'Voordat er grote vraag ontstond naar ons vlees werd het al bij meerdere vleesveehouders geproduceerd volgens het Bief Select-principe. Veel boeren produceren nu volgens het 2-sterrenprincipe van Bief Select.'

Strikte spelregels

Met een convenant hebben de Bief Select-boeren zich verbonden aan strikte spelregels en hebben ze speciale investeringen gedaan. 'Ze produceren het voer voor hun vee rondom hun boerderij en recyclen de mest tot voer en het voer weer tot mest voor hun akkers. Zo werken we zo CO2-neutraal mogelijk.'

Broeders denkt dat boeren, klein en groot, zeker toekomst hebben op de winkelvloer. 'Samen een vuist maken is altijd goed. Laat de vernieuwing maar van onderop komen.'

Prijscontinuïteit en minder kosten door boerencollectief
Het vlees van Bief Select komt van Limousine en Blonde d'Aquitaine-runderen. Dit laatste ras stamt uit het zuidwesten van Frankrijk en is ooit ontstaan uit drie lokale rundveerassen. Sinds 1963 heeft het ras een eigen stamboek. De boeren die deelnemen aan Bief Select produceren het voer voor hun vee voornamelijk rondom hun boerderij. En ze gebruiken de mest voor hun akkers. Bedenker en oprichter van het boerenmerk is rundveehouder Henk Broeders uit Berkel-Enschot. Hij heeft grote twijfels bij de huidige werkwijze in een groot deel van de rundveehouderij. Diervriendelijke stallen, vers stro en voldoende bewegingsvrijheid maken de runderen krachtig en gezond, meent Broeders. En doordat de boeren stieren inkopen, hebben ze eventuele kinderziekten al achter de rug. Dat scheelt in de veeartskosten. Groot pluspunt van deelname aan een boerencollectief is de prijscontinuïteit.

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer