Jonge agro-ondernemers leren van elkaar

De wereld verandert en ook de agrarische ondernemer gaat daarin mee om te overleven. Anderhalf jaar geleden startte daarom het LLTB/LIOF-netwerk Young Agrofood Professionals. Voor jonge agrarische ondernemers die van elkaar willen leren en 'best practices' van collega's – ook uit andere sectoren – aanwenden om te verbeteren.

Jonge+agro%2Dondernemers+leren+van+elkaar
© Laurens Eggen

Innovatie, het ontwikkelen van ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling is waar het om draait. De aangesloten ondernemers komen tijdens netwerkbijeenkomsten en als deelnemer aan masterclasses bij elkaar om aangeboden kennis en nieuwe inzichten in hun bedrijven toe te passen.

De jonge agrarische garde betreedt dus niet de platgetreden paden, maar slaat op basis van nieuwe kennis nieuwe wegen in. Ze zijn in de wetenschap dat alles bij het oude laten tegenwoordig onvoldoende is om een succesvol bedrijf te hebben.

De ondernemers zijn tussen de 20 en 35 jaar en hebben behoefte aan verdere ontwikkeling, nadat zij het bedrijf van hun ouders hebben overgenomen of zich hebben ingekocht in een ander bedrijf. Ze hebben gemeen dat ze het anders willen gaan doen en durven out of the box te denken.

Je moet zelf de vertaalslag maken naar je eigen bedrijf

Stan Wijnen, amaryllisteler in Beringe

Netwerk

'Vorig jaar zijn we gestart met een eerste groep vanuit het netwerk van LLTB en LIOF', licht Didy Arnold, projectleider Innovatie bij de LLTB en initiatiefnemer van Young Agrofood Professionals, toe. 'Het zijn ondernemers die we bewust door de sectoren heen bij elkaar hebben gezocht. Hun problemen zijn generiek, dus kunnen ze van elkaar leren hoe ze die kunnen oplossen.'

De netwerkbijeenkomsten houden ook excursies in naar andere bedrijven, zoals laatst naar pretpark Toverland in Sevenum. Daar liet directeur Jean Gelissen, zelf een jonge ondernemer, zien hoe hij met veranderingen omgaat en problemen en nieuwe ontwikkelingen aanpakt. Zulke kijkjes buiten de eigen sector leiden tot nieuwe inzichten.

Tijdens de bijeenkomsten staat deels het gastbedrijf centraal en deels andere onderwerpen. Daarnaast zijn er masterclasses, zoals de masterclass strategie. Daarbij werd in groepjes nagedacht over elkaars verdienmodellen, aan de hand van het businessmodel Base-X. 'Aan de ene kant wordt de theorie van de strategie verteld en aan de andere komt er zo uit onverwachte hoek inspiratie over het ontwikkelen van ondernemerschap', zegt Arnold.

Samenwerking met investeringsmaatschappij

Heel bewust wordt samengewerkt met de Limburgse investeringsmaatschappij LIOF, die eveneens met een breed programma innoverende ondernemers ondersteunt. 'Je staat sterker door samen te werken', zegt Arnold. 'Met het beschikbare budget kun je twee keer zoveel doen, onder andere voor het organiseren van netwerkbijeenkomsten en masterclasses.'

LIOF heeft participaties en business development als takken van sport en organiseerde voor die laatste al programma's voor de maakindustrie en de logistiek. Daar is agrofood aan toegevoegd.

'We zijn op 1 februari 2018 met het programma LimburgAgrofood gestart. We willen het concurrentievermogen van de agrofood in Limburg naar een hoger niveau brengen door het faciliteren van innovaties', legt Frans Broeders, sector developer Agrofood bij LIOF, uit. 'Belangrijke middelen daarbij zijn gemeenschapsvorming en evenementen. Partijen bij elkaar brengen op relevante thema's in samenwerking met bestaande communities, om te komen tot innovatieve projecten', vervolgt Broeders.

Positieve reacties

De reacties van de young professionals zijn heel positief. De ondernemers uit verschillende sectoren hebben een duidelijke innovatiefocus en leren veel van elkaar. LLTB en LIOF proberen hen de dagelijkse operaties te laten ontstijgen. En ze willen hen inspireren met nieuwe inzichten, mede verkregen op basis van de input van collega-ondernemers, ook van buiten de agrofoodsector.

'Het is een gevarieerde groep en met de ervaringen van anderen krijg je net wat andere inzichten dan wanneer je puur op je eigen vak gericht bent. Je komt in contact met andere sectoren en bedrijven, zoals Toverland. Er gebeurt daar veel achter de schermen om alles geruisloos te laten verlopen', vertelt amaryllisteler Stan Wijnen uit Beringe.

Stan Wijnen: ‘Met ervaringen van anderen krijg je andere inzichten dan wanneer je puur op je eigen vak gericht bent.’
Stan Wijnen: ‘Met ervaringen van anderen krijg je andere inzichten dan wanneer je puur op je eigen vak gericht bent.’ © Laurens Eggen

'Ik zie de toegevoegde waarde van het netwerk en hoor waar anderen tegenaan lopen. Je ziet andere manieren om je bedrijf te laten draaien. Al is het wel een uitdaging om zaken in te passen naarmate een bedrijf verder van je afstaat. Je moet toch zelf de vertaalslag maken naar je eigen bedrijf. Daardoor blijf je uitgedaagd.'

Diversiteit waardevol

'Door het netwerk leer je andere ondernemers kennen, een mooie manier van integratie. Je bouwt een band op, deelt ervaringen en leert van elkaar, ook in de masterclasses', zegt de Brabantse vleeskuikenhouder Jan Kuijpers uit Grubbenvorst.

'De diversiteit is heel waardevol. Je kijkt bij elkaar in de keuken en ziet hoe anderen ondernemen en welke keuzes ze maken. Dat kun je in alle openheid bespreken. Zoals het big dataproject waarmee wij als bedrijf al bezig waren. Daar kunnen we nu over kunnen sparren met collega's. De kennisuitwisseling komt op gang en dat versnelt je innovatieve kracht. Je kunt tenslotte niet alles alleen.'

LIOF ondersteunt jonge agrariërs in drie trajecten
Voor de ondersteuning van de jonge ondernemers hanteert het Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering (LIOF) een drietal instrumenten, ook wel trajecten. In het kennistraject brengt de Limburgse investeringsmaatschappij ondernemers met een vergelijkbare kennisbehoefte bij elkaar. 'Een mooi voorbeeld is de groep die tijdens een masterclass van hogeschool HAS Venlo eerder dit jaar leerde omgaan met big data, om die kennis te implementeren in hun bedrijven', vertelt Broeders, sector developer Agrofood bij LIOF. 'Een groep ondernemers binnen Young Agrofood Professionals heeft ook interesse en aangegeven na de zomer te willen starten met dit traject.' Tijdens het kennistraject korteketenmarketing krijgen ondernemers via HAS Venlo masterclasses over marketing en klantgedrag. 'Een nieuw gebied voor die ondernemers', laat de LIOF-sector developer Agrofood weten. 'Zij onderkennen de toekomstige relevantie ervan voor hun bedrijven, maar worstelen nog met veel vragen. Omdat collega's in verschillende sectoren en regio's vaak met vergelijkbare zaken bezig zijn, kunnen ze van elkaar leren. Deze masterclass start eveneens na de zomer.' Als tweede traject is er het adviesproject. Daarin kunnen de agrarische ondernemers expertise inhuren. Voor het inhuren van die expertise kunnen ze subsidie aanvragen tot 50 procent van het benodigde bedrag, tot een bedrag van maximaal 10.000 euro. Het derde traject betreft het innovatieproject. Hierin kunnen de jonge ondernemers 35 procent subsidie krijgen, tot een maximaal bedrag van 50.000 euro.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer