%27Flexitari%C3%ABr+kans+voor+kalfsvlees%27
Nieuws
© Nieuwe Oogst

'Flexitariër kans voor kalfsvlees'

Dat de meerderheid van de Nederlandse consument flexitariër is, kan een kans betekenen voor de kalversector, verwacht directeur Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. 'De dagen dat wel vlees op het menu staat, moet dit goed vlees zijn.'

Akkerman vertelde dit donderdag in Barneveld tijdens de discussiemiddag 'Kalverhouderij: gezonde toekomst of vogelvrij' van de Vereniging van Kalverhouders. 'De 55 procent flexitariërs eet drie of meer dagen geen vlees. Op de andere dagen mag vlees vaak best iets meer kosten. Ze moeten ervan genieten. Ze gaan bijvoorbeeld in het weekend naar een restaurant.'

Als voorbeeld noemt Akkerman de Yoghurt Barn, waar een bakje yoghurt 5 tot 6 euro kost. Toch is de restaurantketen populair en groeiende. 'Ze spelen in op wat de consument wil. De keten begint bij de consument.'

Peter's Farm Premium

De directeur van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland ziet dat de kalfsvleessector hier ook op inspeelt, bijvoorbeeld met de VanDrie Peter's Farm Premium. 'Het is weliswaar geen volumepakker, maar wel interessant. Het speelt in op de vraag van de consument en dan is de prijs niet meer leidend.'

Marijke Everts, sinds 1 januari Director Corporate Affairs bij VanDrie Group en opvolger van Henny Swinkels, ziet de Nederlandse markt niet als een volumemarkt. 'De Nederlander eet jaarlijks minder dan 1 kilo kalfsvlees, minder dan 4 procent van de productie. Dit Premium is daarbij een niche.'

Lastig parket

De VanDrie Group is juist gebaat bij afzetvolume, De kalversector bevindt zich in een lastig parket. Everts signaleert dat het aanbod aan kalveren toeneemt en dat maakt de afzet moeilijk. Ook wordt de Europese consument kritischer. De markt krimpt.

'De kalfsvleesmarkt is vraaggestuurd en dat is positief voor de prijszetting. Maar we moeten het evenwicht tussen vraag en aanbod niet uit het oog verliezen.'

Nieuwe markten

Nu de prijs onder druk staat, worden nieuwe markten aangeboord. Een must volgens Everts. 'We hebben afzetlanden buiten de EU nodig om al het vlees te kunnen vermarkten.' Volgens haar is VanDrie Group-kalfsvlees nu verkrijgbaar in Dubai, Miami en Hongkong.

Na zeventien jaar onderhandelen heeft nu ook China zijn grenzen weer opengesteld voor Nederlands kalfsvlees. 'Maar we moeten niet inzetten op markten die veel vragen en plots kunnen wegvallen.'

Innovatie

Everts denkt dat met innovatie de kalversector zeker toekomst heeft. 'In Scandinavië gelden strenge eisen. Zo hebben we twee vleesverwerkende bedrijven flink aangepast om ook daar te mogen leveren. Dat geeft extra afzet.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    26° / 14°
    10 %
  • Woensdag
    26° / 17°
    60 %
  • Donderdag
    21° / 14°
    50 %
Meer weer