Weinig waardering voor smaak bij afzet aardbei

Consumenten beoordelen aardbeien op smaak en versheid. Toch levert met name smaak in het winkelschap nauwelijks een meerwaarde op, stelt onderzoeker Caroline Labrie.

Weinig+waardering+voor+smaak+bij+afzet+aardbei
© VidiPhoto

Uit onderzoek in onder meer Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat consumenten voor groente en fruit de smaak, versheid, rijpheid en gezondheid de belangrijkste producteigenschappen vinden. Prijs wordt vaak pas in een later stadium genoemd als aankoopargument.

'Het is daarom opmerkelijk dat juist de prijs in de afzet veelal het meest prominent wordt gecommuniceerd', vindt onderzoeker productkwaliteit Caroline Labrie van Wageningen University & Research (WUR). Bij de businessunit Glastuinbouw in Bleiswijk is zij betrokken bij het vierjarige PPS-project Smakelijke Vermarkting.

• Lees ook: Discussie over residu op aardbei blijft sudderen

Labrie stelt dat er zeker voor aardbeien kansen liggen, door in het winkelschap meer aandacht te vestigen op smaak en gezondheid. De gemiddelde consument associeert volgens haar de sinaasappel, als belangrijke vitamine C-bron, met gezondheid. 'Maar het is veel minder bekend dat juist de aardbei per gram product tot zo'n 17 procent meer vitamine C bevat.'

In het onderzoek naar smaakbeleving en -waardering focust WUR zich, naast aardbei, vooral op tomaat. Van tomaat is juist wel bekend dat voor een betere smaak wel degelijk wordt betaald, door de extra aandacht in de veredeling en de marketing. De betere prijs voor honingtomaten bevestigt dat.

Ontwikkeling smaakmodel

Om de mogelijkheid van smaak als meerwaarde voor aardbei beter te benutten, is voor aardbei in navolging op tomaat, paprika en meloen een smaakmodel ontwikkeld. WUR heeft hierbij in het PPS-project samengewerkt met veredelaar Fresh Forward. Het model voorspelt op basis van parameters als Brix (suikergehalte), zuur, percentage sap en textuur wat de smaakbeleving van een bepaalde aardbei is.

Labrie legt uit dat het smaakmodel prima in de veredeling is te gebruiken om in een vroeg stadium nieuwe kruisingen op hun smaak te selecteren. 'Dit is efficiënter en goedkoper dan smaakpanels. De eerste ervaring leert dat het smaakmodel betrouwbaar is.'

Opmars PlanetProof
'In de aardbeienteelt maakt PlanetProof een flinke opmars door', vertelt Harrie Pijnenburg van Delphy. ‘Veel afnemers van Nederlandse aardbeien stellen de teelt volgens de voorwaarden van dit keurmerk als harde eis. Het is min of meer een license to produce.’ Volgens de adviseur is PlanetProof in aardbeien goed te doen, al kost het wel meer tijd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer