BelOrta zet meer geld en minder volume om

De Belgische veiling BelOrta heeft vorig jaar een omzet van 450 miljoen euro gehaald. Dit is een groei van 2,4 procent ten opzichte van 2017.

BelOrta+zet+meer+geld+en+minder+volume+om
© Arie Meijer

Het verkochte volume van de coöperatie met vestigingen in Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik daalde licht naar 635 miljoen stuks, ofwel omgerekend 475 miljoen kilo. De moeilijke weersomstandigheden waarmee de BelOrta-telers werden geconfronteerd, liggen ten grondslag aan deze productiedaling.

In 2018 ondervond de Belgische afzetorganisatie bij hardfruit nog steeds de naweeën van de zware nachtvorst van april 2017. Hierdoor lag de aanvoer van appels en peren tijdens het eerste halfjaar op een laag niveau en waren de voorraden eerder op dan doorgaans. De warme, droge zomer had weer gevolgen voor de productie van het seizoen 2018. De oogst van appels en peren was Europees gezien een van de hoogste van de afgelopen jaren. 'Dit, samen met de gemiddeld grotere maat bij appels en kleinere maat bij peren, veroorzaakte problemen bij de afzet', aldus de veiling.

Extra productie

Telers van onder andere asperges en vollegrondsaardbeien hadden in het voorjaar te maken met een extra grote productie. Dit fenomeen deed zich niet alleen voor in België, maar ook in de omringende landen. Hierdoor werden de telers geconfronteerd met een overvolle markt, met een zwakke prijsvorming als gevolg. Tijdens de zomerperiode kregen de tomaten- en auberginetelers ook hiermee te maken.

BelOrta-telers produceerden het afgelopen jaar meer dan 150.000.000 kilo tomaten. Binnen het assortiment zijn wat verschuivingen zichtbaar. De arealen vleestomaten en specialities blijven groeien, en de veiling signaleert een toename van het areaal met belichte teelt en winterproductie. De aanvoer van komkommers daalde, maar blijft met 130.000.000 stuks op de tweede plaats qua volume. In tegenstelling tot 2017 was 2018 een beter jaar voor dit product. De warme zomer zorgde voor vlotte afzet van de komkommer.

Ook het volume kropsla en slasoorten neemt af, maar blijft op de derde plaats, gevolgd door witlof, paprika, een sterk toegenomen volume aubergines en courgettes. Het totale assortiment groenten en kruiden omvat meer dan 120 soorten en neemt jaarlijks nog toe.

Bekendheid merk

Voor het derde jaar op rij voerde BelOrta een uitgebreide promotiecampagne. Via TV, radio, print en sociale media voerde het bedrijf merk- en productcampagnes, gericht op de Belgische consument. BelOrta blijkt een van de bekendste groente- en fruitmerken te zijn. In peilingen zegt 60 procent van de Belgen dat het BelAorta associeert met gezonde en lekkere groente en fruit.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer