Aandeel lokaal voedsel groeit amper

Lokaal voedsel kan op steeds meer aandacht rekenen vanuit de consument, maar het markt aandeel groeit nog niet significant. Dat is een van de conclusies van onderzoek door Voedselregio Rijn IJssel Linge.

Aandeel+lokaal+voedsel+groeit+amper
© fruittuin Verbeek

Alleen de business-to-business markt voor lokaal voedsel groeit gestaag. Dat komt volgens de onderzoekers doordat voor de horeca ambacht en bewustzijn belangrijke pijlers zijn en bij bedrijven het ondersteunen van lokale ondernemers een rol speelt. De bereidheid en kennis om zich aan te passen aan veranderingen die lokale producten en het eten met de seizoenen met zich meebrengt, mist echter vaak.

Voedselregio Rijn IJssel Linge is een project en samenwerkingsverband van Zuivelboerderij en Landwinkel IJsseloord, Boerderij De Horsterhof, Kweekland / Puurland, Stichting Erkend Veluws Product en de gemeenten Arnhem, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum en Rheden. Met het project willen de organisaties vraag en aanbod van lokaal voedsel stimuleren en met elkaar verbinden. Het moet bijdragen aan regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Voedsel event

Het samenwerkingsverband deed onderzoek naar de markt van lokaal voedsel in de regio. De resultaten werden donderdag gepresenteerd tijdens een voedsel event in Bemmel. Het gaat om de zogenoemde korte ketens. In het onderzoek werden diverse partijen geraadpleegd. Zo stelt Marcel Vijn van Wageningen University & Research dat consumenten termen als 'regio' of 'lokaal' nogal verschillend kunnen interpreteren. 'Neem Wageningen en de Betuwe. Wageningen heeft niks met de Betuwe. De Betuwe is voor Wageningers gevoelsmatig absoluut niet lokaal. Maar Otterlo of Hoenderloo worden dan wel gezien als lokaal, terwijl dit qua afstand niet veel van elkaar verschilt.'

Dat kan ook met de producten te maken hebben. 'Veluwe en wild is een logische link, maar niemand heeft een beeld bij een Veluwse krop sla.' Voedselproducenten willen meer aandacht en afzetkanalen voor hun product, blijkt uit een krachtenanalyse van het samenwerkingsverband. Een streekzegel kan daarbij bijvoorbeeld helpen. In Wageningen hebben ondernemers daar positieve ervaringen mee. Het heeft de afzet van lokale producten vergroot. Met een volle zegelkaart krijgen consumenten korting op een lokaal product.

Jonge generatie

Voorzitter Henk Mulder van LTO Noord afdeling Oost Betuwe denkt dat de jonge generatie boeren in de regio lokale afzet zeker gaat oppakken, is te lezen in het verslag van het samenwerkingsverband. De regio verstedelijkt. 'We hebben hier de laatste jaren ontzettend veel ontwikkelingen gehad. De verbreding van de A50, de aanleg van de Betuwelijn, de hoogwatergeul in Nijmegen, verbreding van de A325 en grootschalige ontwikkeling van nieuwe woningen. Het gevolg is dat de grondprijzen flink omhoog zijn gegaan. Voor uitbreiding kijken boeren nu naar gronden in bijvoorbeeld Maas en Waal en de Ooijpolder. Hierdoor is boeren niet meer efficiënt en is de combinatie vee en grond scheef. Vandaar dat boeren kijken naar andere alternatieven dan de huidige vormen van ondernemen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer