De hipster met baard wil ook een plant
De bloemen- en plantenhandel gaat op zijn kop. Dat verwachten deskundigen die zich bezighouden met de digitalisering van de markt. 'De bloemensector moet zelf initiatief nemen, anders doen Google en Amazon het wel.'
De digitalisering heeft al heel wat markten compleet op zijn kop gezet. De taxibranche heeft te maken met Uber en de hotelketens moeten concurreren met Airbnb. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling, staat dat de bloemenhandel ongetwijfeld ook te wachten.
Met deze uitspraak probeerde Molenaar tijdens het Symposium 'Bent u klaar voor de digitale markt?' de handel wakker te schudden. Het symposium, georganiseerd door Glaspact Arnhem-Nijmegen, Nextgarden en Rabobank Oost Betuwe, werd vorige week gehouden in bloemenveiling Plantion in Ede.
Anorexia-management
Vasthouden aan oude modellen is wat de hoogleraar betreft kansloos. Hij noemt dat 'anorexia-management' en 'vasthouden aan een model waarin de marges steeds kleiner worden'. 'In de nieuwe economie staat niet langer het product centraal, maar de consument. Die wil een gepersonaliseerd aanbod', schetst Molenaar.
Op plaatjes op het web ziet u allemaal bloemen en planten die in de gemiddelde bloemenzaak niet te vinden zijn
Volgens Frank Teuber van Blumenbüro Holland zijn de nieuwe ontwikkelingen techniekgedreven en we hebben te maken met een geïndividualiseerde gemeenschap. Dat bevestigt Molenaar. 'Het aantal eenpersoonshuishoudens stijgt enorm.'
Digitalisering heeft vele gezichten. Zo gaat Blumenbüro Holland, dat zicht richt op de Duitse markt, aan de slag met het bereiken van vloggers en bloggers. Niet meer de traditionele journalist, maar video en beeld bereiken de consument, zeker jongeren. De millennials, mensen geboren tussen 1980 en 2000 zijn gamechangers. Zij denken op een andere manier dan eerdere generaties.
Hipster
Blumenbüro Holland speelt daarop in bij de promotiecampagnes. 'De hipster met baard wil ook bloemen. Vroeger waren bloemen alleen voor vrouwen, dat verandert', doceert Teuber, terwijl hij beeldmateriaal toont van stoere mannen met veel planten.
In Duitsland timmert Amazon al aan de weg met Amazon Fresh. Teuber denkt dat deze ontwikkeling invloed krijgt op de bloemenhandel. Verder verwacht hij veel van 'big data', de online informatie van consumenten die wordt opgeslagen en kan worden geanalyseerd. 'Daardoor gaan wij de consument beter begrijpen.'
Volgens Eric Egberts van Bloomypro slaat het huidige aanbod van planten en bloemen niet goed aan op de wensen van de consument. 'Op plaatjes op het web ziet u allemaal bloemen en planten die in de gemiddelde bloemenzaak niet te vinden zijn.'
'De kar- en partijheffing van Royal FloraHolland draagt eraan bij dat de bekende bloemen en planten goed verkrijgbaar zijn, maar de onbekendere soorten niet. Het is lastig om zo'n 'zwarte tulp' te vinden', schetst Egberts.
Online bloemschikken
Een breed aanbod is volgens Egberts niet alleen beter voor de consument, maar ook voor de teler. 'Nu wordt gekozen voor die éne rode roos of die éne witte chrysant. Dit staat de veredeling van nieuwe soorten in de weg en ook de toekomst van bedrijven.
'Het gevolg is uiteindelijk maar een deel van de bedrijven het overleeft en de andere omvallen. Meer soorten en ruimte voor nieuwe bloemen en planten zijn een kans voor telers.'
Egberts neemt als voorbeeld het verschil tussen bloemen en auto's. 'In de catalogus van Mercedes heb je een overzicht van de verschillende modellen. Die modellen zijn ook allemaal te verkrijgen bij de dealer. Dat is in de bloemen- en plantenhandel niet zo. De bloemen en planten van de plaatjes zijn vaak nergens te vinden.'
Uit het straatbeeld
De situatie van de bloemen- en plantenhandel is vergelijkbaar met de muziekindustrie in 1995. 'Wie begin jaren negentig door een winkelstraat liep, kwam verschillende CD-zaken tegen. In het huidige straatbeeld zijn ze weg, ook de grote ketens van toen. Mensen halen hun muziek van streamingsdiensten als Spotify. En daarop is meer te vinden dan eerder in alle platenzaken van Amsterdam bij elkaar'.
Bloomypro is een softwareprogramma waarmee mensen in driedimensionale weergave een boeket bloemen kunnen samenstellen. Het programma kan gekoppeld worden aan bloemenvoorraad bij bloemisten of handelaren. De consument zit met het programma zelf aan het stuur. Niet de handel bepaalt, maar de consument zelf.
Egberts heeft een pittige ambitie met zijn 'bloemschiksoftware'. Hij wil dat de app in de toekomst bij iedere consument in de broekzak zit. '7 miljard mensen laten bloemschikken via deze tool', is zijn doel.
Volgens Egberts is Royal FloraHolland eigenlijk al de 'Google' van de bloemenwereld. 'Zij hebben een enorm belangrijke positie en hebben veel mogelijkheden voorhanden. Het is zaak om die positie te benutten.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
VTM GM1250-2/7 Mestvork
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6145R (MG) #31149
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 2032R (RL) #26325
Gebruikt, € 38.950
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X940 (HA) #31419
Gebruikt, € 16.500
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Technisch Manager Programma Natura 2000
Provincie Overijssel - Zwolle
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Donderdag5° / 3°20 %
-
Vrijdag4° / 2°10 %
-
Zaterdag6° / -1°70 %