Sierpromotie gaat op de schop
De Nederlandse sierteeltpromotie gaat zich meer richten op de directe verkoop in de winkel. Dat heeft Bloemenbureau Holland (BBH) deze week bekendgemaakt.
Naast generieke reclame voor bloemen en planten, waarmee de interesse voor sierteeltproducten bij de consument wordt gewekt, gaat de sector meer doen aan marketingactivatie, zegt Boy van Droffelaar, voorzitter van Bloemenbureau Holland.
Andere opzet
Om deze ommezwaai te verwezenlijken krijgt de promotieorganisatie een andere opzet. De sierteeltsector stelt een sectorpromotor aan, waaronder twee uitvoeringsorganen komen te vallen. Dat zijn BBH en een onderdeel voor de marktactivatie.
De wijziging van het beleid is het gevolg van de hernieuwde deelname van de handel aan de sierteeltpromotie. Sinds vorig jaar betalen handelaren weer mee aan BBH nadat kwekers en handel de promotie twee jaar apart hadden opgepakt.
Dat kwam doordat bloemenveiling Royal FloraHolland en de Vereniging voor Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) het niet eens konden worden hoe het gezamenlijke budget voor de promotie moest worden geïnd.
'De handel heeft de kritiek dat het bloemenbureau niet genoeg naar buiten treedt met wat het doet', legt Van Droffelaar uit. Handelaren willen beter kunnen inhaken op de reclame-uitingen van BBH. De nieuwe organisatie moet dat mogelijk maken.
Meetbaar
Binnen BBH worden ook veranderingen doorgevoerd. De organisatie wordt zo ingericht dat het promotiebureau beter samen met marktpartijen projecten kan oppakken en de kennis gemakkelijker kan delen. Daarnaast moet BBH de resultaten van de promotie beter meetbaar maken.
BBH beschikt komend jaar over een budget van ruim 15 miljoen euro, waarvan FloraHolland 9 miljoen bijdraagt en de VGB 6 miljoen. In de nieuwe opzet gaan de organisatiekosten omhoog, zegt Van Droffelaar. De voorzitter van het bureau verwacht echter niet dat het budget voor de generieke promotie hierdoor omlaag gaat. 'Bij projecten zullen bedrijven waarmee we samenwerken meefinancieren.'
De promotieorganisatie werkte de afgelopen jaren met vier kernlanden, waarop het zich richtte. Die lijn wordt ook losgelaten. 'De eerste inslag wordt weer thema's', aldus Van Droffelaar.
Het bestuur van BBH moet de nieuwe plannen nog wel goedkeuren. Daarin hebben FloraHolland en VGB zitting. Die beslissing wordt binnen enkele weken verwacht.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland Ploeg 150B (HA) #24473
Gebruikt, P.O.A.
-
Gewichtblok 1450 kg TOP
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF 8700
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra A114
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Zondag19° / 12°5 %
-
Maandag18° / 10°5 %
-
Dinsdag21° / 8°20 %