Greenery+voorziet+kleinere+afzet
Nieuws
© The Greenery

Greenery voorziet kleinere afzet

The Greenery verwacht in 2017 minder groente en fruit te verkopen dan in het afgelopen jaar.

Als oorzaak voor de teruggang noemt The Greenery een slinkend ledenvolume. Om die reden zal het bedrijf ook meer product via gecontracteerde inkoop binnenkrijgen.

'Het streven blijft om daarnaast ook het ledenvolume te laten stijgen', stelt algemeen directeur Steven Martina. Dat is nodig voor de continuïteit van het bedrijf. Tegenover het krimpende ledenaanbod staat een stijgende vraag van de retail.

Lidmaatschap aantrekkelijker

Om genoeg volume via lidtelers binnen te krijgen heeft coöperatie Coforta, de aandeelhouder van The Greenery, het lidmaatschap aantrekkelijker gemaakt. Zo verkort de coöperatie de looptijd van nieuwe ledenleningen van acht naar vier jaar en voert het een variabele rentecomponent in op ledenleningen. Ook krijgen leden meer directe invloed op het beleid.

The Greenery telde eind vorig jaar 450 leden. Een jaar eerder was dat aantal nog meer dan 500. Behalve van lidtelers kreeg de afzetorganisatie product binnen van vijftig andere Nederlandse telers en zo'n vijfhonderd uit het buitenland.

De groei van de inkoop kon het verlies van het ledenvolume vorig jaar echter niet compenseren, waardoor er uiteindelijk 12,5 procent minder groente en fruit werd verkocht.
Hogere prijzen - het gemiddelde prijsniveau steeg 6,5 procent - hielden de omzetdaling bij The Greenery beperkt. De netto-omzet ging met 6,9 procent terug van 1,11 miljard naar 1,03 miljard euro.

Local for local

In de ogen van The Greenery wordt 'local for local' steeds belangrijker. 'Lokale of regionale telers worden dat dus ook', zegt Martina. 'Dat betekent dat onze export van sommige producten zal teruglopen.'

De algemeen directeur denkt dat de export van keten- en teeltkennis daarentegen toeneemt om de lokale teelt te verduurzamen. Daarin spelen de telers van Coforta en The Greenery meer en meer een rol, is zijn visie.

Duitsland

Bijna tweederde van de omzet realiseert The Greenery in Nederland. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn ook belangrijke markten voor het bedrijf, alhoewel de afzet in deze twee landen in het afgelopen jaar slonk.

The Greenery heeft vorig jaar de winst zien stijgen van 4,1 miljoen naar 9 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag, dat deze week is gepubliceerd. Volgens de directie is dit te danken aan de consequente uitvoering van het strategisch plan 2014-2018, waaronder focus op retailklanten valt. Martina voorspelt dat de winst dit jaar verder zal groeien.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    6° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    6° / 3°
    70 %
  • Zaterdag
    5° / 1°
    20 %
Meer weer