Winstgroei+Arla+ondanks+lage+melkprijs
Nieuws
© Arla Foods

Winstgroei Arla ondanks lage melkprijs

Update - Ondanks de lage melkprijs in de eerste helft van 2016 heeft Arla vorig jaar een stevige winstgroei geboekt van 20,7 procent. Dat heeft het zuivelconcern woensdag bekendgemaakt.

Arla zag in 2016 de nettowinst groeien tot 356 miljoen euro, een groei van 20,7 procent. De omzet van het van oorsprong Scandinavische bedrijf daalde onder invloed van de lage melkprijs met 6,8 procent naar 9,57 miljard euro. Ook ongunstige wisselkoersen drukten de omzetcijfers. De nettowinst werd positief beïnvloed door de verkoop vorig jaar van de vruchtensapdivisie Rynkeby. Die deal leverde Arla eenmalig 120 miljoen euro op.

Vooral in de eerste acht maanden van 2016 had het concern last van de lage melkprijs. Door de daling van de Europese melkproductie herstelde de melkprijs, aldus Arla. In de laatste vier maanden van het afgelopen jaar kon het daarom de melkprijs van de leden-melkveehouders met circa 30 procent verhogen.

Strategie

Arla's strategie om meer melk te verwerken in margerijke retail- en foodserviceproducten werpt zijn vruchten af, meldt het concern in een toelichting op de cijfers. In 2016 werd zo 340 miljoen kilo melk extra verkocht via meer winstgevende kanalen.

Door deze strategie groeide het zuivelmerk Arla 4,5 procent in volume, het botermerk Lurpak 7,7 procent, het kaasmerk Castello met 3,0 procent en het smeerkaasmerk Puck met 10,6 procent. Met een omzetaandeel van 66 procent is Europa Arla's belangrijkste afzetmarkt.

Topman Peter Tuborgh van Arla verwacht voor 2017 een sterke verbetering van de resultaten als gevolg van de hogere zuivelprijzen op de internationale markten en de merkenstrategie van het concern.

Weer

  • Vrijdag
    15° / 10°
    50 %
  • Zaterdag
    15° / 10°
    50 %
  • Zondag
    14° / 8°
    20 %
Meer weer