Duitse sierteeltmarkt als jojo op en neer

De exportwaarde van sierteeltproducten naar Duitsland gaat de laatste jaren als een jojo op en neer. Dat is vooral het gevolg van prijseffecten.

Duitse+sierteeltmarkt+als+jojo+op+en+neer
© Joost van Winsen

De Nederlandse sierteeltexport naar de Bondsrepubliek loopt dit jaar ruim 6 procent voor op 2015, berichtte de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) vorige week. Na drie kwartalen stond de teller op 1,32 miljard euro.

Trekt deze lijn zich voort in de resterende drie maanden van dit jaar, dan komt de totale uitvoerwaarde van sierteeltproducten naar Duitsland in 2016 ruim boven de 1,6 miljard euro uit.
Daarmee zet zich het fenomeen voort van de afgelopen zes jaar waarin de exportwaarde naar de oosterburen als een jojo op en neer gaat: van grofweg 1,57 miljard euro in het ene naar 1,6 miljard euro in het andere jaar, een verschil van telkens zeker 30 miljoen euro.

Hogere prijzen

De VGB dicht de toename van dit jaar toe aan hogere prijzen voor bloemen en planten. Maar ook in de voorgaande jaren was de prijs de oorzaak van de schommeling. 'De Duitse markt is qua volume stabiel', legt directeur Robert Roodenburg van de VGB uit. 'Duitsland is een heel andere markt dan bijvoorbeeld Spanje, waar de volumeschommelingen schering en inslag zijn.'

Per regio in Duitsland is er wel onderscheid, merkt de VGB-man verder op. De Zuid-Duitse markt loopt al jaren goed, terwijl de verkopen in oostelijk Duitsland achterblijven. Grosso modo blijft de Duitse vraag echter al jaren hetzelfde.

Jongeren

Daarmee is de markt niet verzadigd. Roodenburg ziet nog kansen voor groei, met name onder de jongere bevolking. 'In de eerste helft van dit jaar hebben Nederlandse bloemisten ongeveer 5 procent meer omgezet, wat te danken was aan een grotere plantenverkoop onder jongeren. Dat moet in Duitsland ook kunnen.' Zeker ook omdat in Duitsland een groot deel van de bloemen- en plantenverkoop via bloemisten en de ambulante handel verloopt.

De verkoop van bloemen en planten in Duitsland richt zich nu in grote mate op mensen die ouder zijn dan vijftig jaar.

Vraag naar lokaal

Bloemenveiling FloraHolland berichtte vorige week, naar aanleiding van onderzoek, dat de vraag naar verantwoord geteelde bloemen en planten in Duitsland toeneemt, evenals de vraag naar lokaal geteelde sierteeltproducten. 'De Duitse consument kiest steeds bewuster en vraagt om productie zonder bestrijdingsmiddel. Hiervoor willen de meeste consumenten ook graag meer betalen', stelt de veiling.

Roodenburg herkent dat patroon. 'Local for local manifesteert zich op de Duitse markt in drie vormen', weet hij. 'Allereerst echt lokaal: in een straal van 50 tot 100 kilometer. Ten tweede regionaal: zeg maar, wij willen producten uit Beieren. En ten derde nationaal: uit Duitsland. Dan komt pas het geïmporteerde product.'

Goede naam

Deze trend baart Roodenburg echter amper zorgen. Simpel, omdat die voor sierteeltproducten - vooral voor bloemen - niet opgaat. Er is amper lokaal product. 'En de Nederlandse bloem heeft een goede naam in Duitsland.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer