'Stripheld nodig voor promotie appels'

Voedingsdeskundige Lisette de Jong maakte samen met Ria de Jong en Jenny Lindhout 'Ons mooie voedselboek': een kijk-, lees- en doeboek voor kinderen over eten, hoe en door wie het gemaakt wordt en wat er gezond aan is. Ze reageert op drie stellingen.

Het ontbreekt scholen aan objectief (les)materiaal over de herkomst van voedsel.

'Het materiaal is er wel, kijk naar uitgaven van het Voedingscentrum of de Smaaklessen. Maar het ontbreekt scholen vaak aan tijd en geld om ermee aan de slag te gaan.

'Jammer, want in de praktijk zie je dat veel kinderen zonder ontbijt naar school gaan, te veel zoetigheid eten en te weinig groenten en fruit. Wij willen ze al op jonge leeftijd bewust maken van de waarde van goed voedsel.

'Een belangrijke overweging was dat het boek een objectief beeld moet schetsen. Daarom laten wij meerdere opties zien, bijvoorbeeld biologische naast reguliere landbouw.

'De landbouwsector is niet zo zwart-wit als veel mensen denken. Een biologische mango uit Chili is niet per definitie beter dan een gangbaar geteelde appel uit de Betuwe. De mango heeft een veel langere weg afgelegd om hier te komen. Wij dagen kinderen uit hierover na te denken en hun eigen keuzes te maken.'

Boeren en tuinders moeten een grotere rol krijgen in het verplichte voedselonderwijs op basisscholen.

'Wij ondersteunen het initiatief van Youth Food Movement voor structureel voedselonderwijs op basisscholen. Maar kinderen moeten niet alles uit een boekje leren. Het gaat ook om de beleving, bijvoorbeeld via boerderijbezoeken of gastlessen door telers. Boeren kunnen kinderen ook gastlessen geven op school of meehelpen in de schooltuin. Bijvoorbeeld door planten te geven om te verzorgen en de kinderen te vertellen hoe ze rupsen en slakken van de sla weg kunnen jagen.'

Het is heel lastig om kinderen op te laten groeien tot bewuste consumenten.

'Met extra geld voor gezonde lunches en structureel voedselonderwijs op school valt heel veel te bereiken. Daar moet de overheid meer energie in steken. Het vraagt om een investering, maar die betaalt zich later weer terug: kinderen die gezond leren eten, worden later gezonde volwassenen.

'Kinderen moeten het kaf van het koren kunnen scheiden. Ze worden overspoeld met reclame voor snoepjes en vette snacks. Daarom moet er meer reclame en voorlichting komen voor groenten en fruit. Bijvoorbeeld met striphelden die sappige appels aanprijzen. Of met een dinospaaractie voor tomaten. Succes verzekerd.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer