247Green mikt op smartphonegebruiker

Green World Media uit Scherpenzeel is in april met 247Green online gegaan met een website en via social media. Oorspronkelijk bedacht als 24-uurszender richten de initiatiefnemers zich nu op smartphonegebruikers. Doel is om de consument duidelijk te maken dat groen belangrijk is en ze op die manier aan te zetten tot meer bestedingen.

Eind 2014 kondigde Peter van de Pol van Green World Media aan dat in mei 2015 de sierteeltzender 247Green van start zou gaan. Het zou als 24-uurszender te zien zijn op vrijwel alle publieke kanalen, vergelijkbaar met 24Kitchen. De zender zou programma's maken over onderwerpen als kamerplanten, bloemen en groen in de wijk.

247Green had de steun van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) en FloraHolland. Ook TMG (Telegraaf Media Group) en tv-producent Tuvalu Media waren beoogde partners.

Langzamer tempo

'Het verlies van FloraHolland in 2014, de problemen van de VGB met het factureringssysteem van de veiling en het zware weer waarin TMG terechtkwam leidden tot opschorting van de samenwerking', vertelt Van de Pol.

Green World Media is doorgegaan met 247Green, zij het in een langzamer tempo dan oorspronkelijk beoogd. 'De kern is een webplatform en -community waarop de consument en andere geïnteresseerden elkaar kunnen informeren en inspireren over bloemen, planten, tuinieren, buitenleven en een groene lifestyle in bredere zin', zegt Van de Pol.

'In 2015 hebben we gewerkt aan de ontwikkeling van het platform en begin april 2016 zijn we live gegaan. We hebben een website, www.247green.nl, en zijn ook zichtbaar via kanalen als Facebook, YouTube, Twitter en Pinterest. We zijn nu met de redactie bezig om de content aan te vullen. Het aantal leden groeit. We hebben de afgelopen maand een bereik van 80.000 tot 100.000 gehad.'

De oorspronkelijke gedachte om een tv-zender te maken à la 24Kitchen hebben de initiatiefnemers losgelaten. Van de Pol: 'In 2013 keek nog ongeveer 30 procent van de consumenten via hun smartphone naar online media, inmiddels is dat 60 procent. Tv-zenders zijn wat dat betreft achterhaald: mensen willen kijken wanneer zij dat willen, en doen dat met name mobiel.'

Daarnaast 'snacken' mensen op online kanalen en haken meestal na maximaal acht minuten af. 'Onze videocontent bestaat daarom uit korte berichten, boodschappen van 2,5 minuut of iets langer. Daarmee bereiken we niet alleen de standaarddoelgroep van Bloemenbureau Holland, vrouwen van tussen de 35 en 55 jaar. 30 procent van onze bezoekers is tussen de 22 en 35 jaar. Dat is natuurlijk een waanzinnig interessante doelgroep, die je met reguliere campagnes niet bereikt.'

Zelf gefinancierd

Voor het financieren van 247Green heeft Stimuflori, de organisatie voor promotie en innovatie in de Nederlandse sierteeltsector, een startsubsidie gegeven in de vorm van een lening. 'Maar voor het grootste deel heeft Green World Media het zelf gefinancierd. Oorspronkelijk wilden we ons idee met een big bang introduceren. Maar we hebben uiteindelijk gekozen voor een geleidelijke start.'

Op dit moment is de techniek in orde en zijn de zaken vanuit de marktpartners voor elkaar, vertelt Van de Pol. 'We hebben geduld en hopen dat we mensen die ertoe doen aan ons kunnen binden. Met mensen die echt in groen geïnteresseerd zijn willen we het van onderaf opbouwen. Als zo iemand bijvoorbeeld twintig volgers heeft, krijg je al snel een olievlek', legt Van de Pol de strategie uit.

Lodewijk Hoekstra is één van de vier partners van Green World Media. Eind april heeft hij zijn werkzaamheden voor Eigen Huis en Tuin van RTL neergelegd. 'Lodewijk is vanaf het begin betrokken geweest bij 247Green en wil zich daar nu volledig op richten', zegt Van de Pol. 'Hij heeft duurzaamheid en authenticiteit als uitgangspunt. Dat slaat aan bij consumenten. Hij heeft veel impact op een groot publiek, en een netwerk van mensen die met hem meewerken. We hopen dat dat op de langere termijn zal helpen om 247Green tot een succes te maken.'

De initiatiefnemers hopen dat groepen uit de branche via 247Green boodschappen willen overbrengen. 'Neem bijvoorbeeld de boodschap die we voor de Parfum Flower Company rond Valentijnsdag hebben verspreid over geurende Damasque rozen. Een relatief kleine actie waarmee ze binnen een paar dagen 140.000 mensen hebben bereikt. Het filmpje is 60.000 tot 70.000 keer serieus bekeken. We willen ons richten op alle branches die iets doen met groen, dus sierteelt, fruit- en groenteteelt, maar ook akkerbouw en bijvoorbeeld Staatsbosbeheer.'

'En laatst hoorde ik een prachtig verhaal over een boer die vier soorten koeien heeft en van hun melk vier verschillende soorten kaas maakt. Dat kan dus ook', vindt Van de Pol. 'En wat betreft FloraHolland en de VGB: we sluiten samenwerking met hen niet uit, net zo min als met bijvoorbeeld RTL of een andere mediapartner. De toekomst zal het leren.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer