'We streven naar een franchisemodel'

Kas Versgeplukt, bloemenmerk en winkelketen van diverse bloemenkwekers, groeit gestaag. Het concept opende in maart zijn vijfde vestiging, bij Marqt in Amsterdam. Het is voorspel in de ambitieuze plannen van het management. Dat is van plan om snel een franchisemodel uit te rollen.

%27We+streven+naar+een+franchisemodel%27
© Ella Tilgenkamp

Kwekers die hun producten direct uit de kas naar de consument brengen, zonder inbreng van handelaren of veiling. Dat is in een notendop het concept achter Kas Versgeplukt.
Delphiniumkweker Ton Kester signaleerde al snel dat de afstand tussen wat kwekers en veredelaars ontwikkelen en bloemenkopers willen te groot was. Hij nam het initiatief tot Kas Versgeplukt en betrok Erik Malcorps, een internationaal bloemist, en Jeroen Rossen, retailexpert en managing director van Retail Unlimited, erbij.
Gezamenlijk springt het trio in het gat dat de traditionele bloemenwinkels achterlaten. Het aantal bloemisterijen en hun marktaandeel - nu zo'n 70 procent - daalt gestaag, vooral door toenemende concurrentie van supermarkten.
Telde Nederland in 2004 nog 4.140 bloemisten, in 2013 was dat aantal al gedaald naar 3.550, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Locatus. In 2014 nam dat aantal af tot 3.494, in 2015 duikelde het verder naar 3.395. Dat betekent dat wekelijks bijna twee bloemisten de deuren sluiten.
Niet verwonderlijk, volgens Rossen, inmiddels partner-directeur-aandeelhouder van Kas Holding. Traditionele bloemisten zijn in zijn ogen vaak te duur, oubollig en hun boeketten niet altijd even vers.

Vraaggericht

'Ze doen iets verkeerd: er is te weinig wisselwerking met de consument. Dat doen wij anders: wij produceren vraaggericht, gevoed door rechtstreekse informatie van de consument. Soms staan kwekers en veredelaars zelf in de winkels. Dan leren ze de consument kennen en zien ze dat de wereld verandert.'
Kas Versgeplukt doorbreekt met de huidige winkels de traditionele rol van de kweker. 'Veel kwekers gaan óf de volumekant op met smalle marges óf specialiseren zich. De crisis heeft ertoe geleid dat velen problemen hebben met hun financiering. Vanuit die constatering is het dan ook ons uiteindelijke streven om kwekers bijeen te brengen in een kasverzamelgebouw.'
Het is een belangrijke stap in het inkorten van de keten. Korte lijnen zijn essentieel voor snelle levering. 'We werken alleen met Nederlandse kwekers, importeren niet en kunnen alles heel vers aanleveren', vertelt Rossen.
'Daarbij zijn we van plan on- en offline te combineren. Je moet inspelen op het conveniencedenken van de consument, afgewisseld met het hebben van een belevenisomgeving. Daarom zie je ook in de nieuwe winkelstraten een combinatie van on- en offline ontstaan.'
Kas Versgeplukt heeft bewust gekozen voor afzet van sierteeltproducten buiten de handel en veiling om. 'De kwekers rekenen nog wel via de veiling af. Ze krijgen echter een vaste prijs', legt Rossen uit.
'Anderzijds moeten ook wij de prijs in de gaten houden. Nu zitten we in het stadium van investeren en keuzes maken. Het model dat we nu hanteren, is een duur model. Ons vizier, op lange termijn, is erop gericht om verbetering in de efficiency aan te brengen.'
Volgens de Kas Versgeplukt-man wordt de vraag van de consument leidend. 'Sommige bloemisten doen het goed, anderen minder. Consumenten zeggen: als je een bloemist binnenloopt, voel je je min of meer toch verplicht iets te kopen. Vaak is het een cadeau. Voor mijn moeder, hoor je vaak', aldus Rossen.
'Wij kiezen voor monobossen - vergelijkbaar met de supermarkt en menig bloemist - en daarnaast losse bloemen en boeketten, bestaande uit bijzondere bloemen, met weinig maar wel exotisch groen. We werken samen met een styliste, hebben een eigen visie, maar ook intensief contact met de consument waardoor we snel inspelen op trends.'

Grote steden

Kas Versgeplukt beschikt met de nieuwe vestiging in Amsterdam over vijf winkels, maar heeft stoutere plannen. Rossen zegt niet tevreden te zijn met een paar winkels. 'We hebben nu een flagstore in de Markthal in Rotterdam, maar willen toe naar een stuk of zes flagstores op A-locaties in grote steden als Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven, afhankelijk van de mogelijkheden', licht hij toe.

Flexibele huurcontracten

'Daarbij willen we zo flexibel mogelijke huurcontracten, want we zijn een moderne retailer. Ook kijken we naar andere shop-in-shop-mogelijkheden, zoals bij Tribes in Den Haag en de Foodhal in Amsterdam. Verder bekijken we mogelijkheden bij interieurshops', vertelt Rossen.
'Daarnaast willen we een franchisemodel uitrollen, nieuwe ondernemers over de streep trekken op basis van samenwerking, zeg maar partnership. De eerste gesprekken lopen al. In dat opzicht zetten we in op een inktvlekstrategie. In eerste instantie mikken we op de grote steden, met 125.000 of meer inwoners en op een middenklasse-plus-publiek.'
Rossen ziet de supermarkt als grootste concurrent voor Kas Versgeplukt. 'De bloemist is ook wel concurrent, maar die moet in de toekomst onze partner worden. Dat hopen we in ieder geval. Want wij spreken de moderne consument aan.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer