'Retail heeft boerenvaklui nodig'

'Grote supermarkten hebben goede inkopers en goede mensen die alles van logistiek weten. Maar van het product weten ze niets meer. Daar liggen kansen voor boeren en tuinders.'

%27Retail+heeft+boerenvaklui+nodig%27
© Bas Uterwijk / Foodlog

Dat zei Jan Seerden, consultant in de retail en ex-directielid van Edah, dinsdag op de Dag van LTO Noord Zuid-Holland. Thema van de Dag was: Waarmee verdienen Nederlandse boeren en tuinders in 2030 de kost?

De aanwezige leden kregen niet direct antwoord op deze vraag, maar wel stof tot nadenken over keuzes in de toekomst.

Boerencrisis

Dick Veerman van Foodlog, online forum over voedsel en gezondheid, stelt dat er sprake is van een 'boerencrisis'. 'De landbouw is niet in crisis, de boer wel'. Als voorbeeld noemt hij de situatie in de varkens- en pluimveehouderij.

'Volgens bedrijven als Cargill vindt over tien tot vijftien jaar alle varkens- en pluimveehouderij plaats in Oost-Europa', zegt Veerman. 'Wij zijn te duur in West-Europa, we moeten iets nieuws verzinnen.'

Verlengen van de balans

In de melkveehouderij is volgens Veerman sprake van het 'verlengen van de balans'. 'Een jonge boer weet nu al dat hij niet meer van zijn schulden af komt. Ook in deze sector vindt een 'shake out' plaats, hoe zorg je ervoor dat je melkveehouder blijft in 2030?'

Om boer of tuinder te kunnen blijven, benoemt Veerman een aantal opties. 'Ik zie voor enkele tientallen boeren kansen in grootschalige productie. Daarnaast is voor 3 tot 4 procent produceren voor een nichemarkt een kans.'

Worstmakers

Dat kan volgens Veerman zelfstandig, zoals de Remekerkazen van familie Van de Voort of als varkenshouder met een verwerker zoals de worstmakers van Brandt & Levie.

'Tussen grootschalig en niche zit het midden, dat circa 90 procent van de boeren en tuinders vertegenwoordigd. Zo'n 40 procent daarvan zal in een partner-ontwikkelaar relatie komen met verwerkers en distributeurs, waarbij ze zich richten op productvernieuwing.'

Toekomstvisie

In de toekomstvisie van Veerman zal 60 procent van deze boeren uit de middengroep verdwijnen. Hun productie wordt overgenomen door de genoemde drie groepen.

'Het gaat om het zoeken van nieuwe werkvormen, om met elkaar te gaan bedenken wat producent, verwerker en retail aan elkaar kunnen toevoegen om de slag om de consument te winnen.'

• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst, edities Noord en Midden

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer