'Met twee onderneemt makkelijker'

De ondernemersgeest wint het bij Kor Hoving en Bas Schrage van het boerenbloed. Wat begon met een aardappelrooier groeide uit tot HS Agri met dertig medewerkers, 550 hectare akkerbouwgrond, loonwerk en transport.

%27Met+twee+onderneemt+makkelijker%27
© Persbureau Noordoost

De sleutel tot het succes achter het grote akkerbouw-, loonwerk- en transportbedrijf HS Agri in Zuidlaarderveen is de chemie tussen oprichters Kor Hoving (43) en Bas Schrage (37). 'Bas is ontzettend kien op de cijfers. Ik vind het ontzettend leuk om de boer op te gaan', legt Hoving uit. Twee kapiteins aan het roer maakt het juist eenvoudiger om te ondernemen, redeneren ze. 'Met z'n tweeën krijg je sneller een vliegwieleffect. Na tien jaar vertrouw je elkaar blindelings, anders kom je gewoon niet aan groeien toe.'
Groeien heeft HS Agri in het afgelopen decennium zeker gedaan. Hoving werkte samen met zijn ouders op een gemengd bedrijf in Tripscompagnie met 80 hectare akkerbouwgrond en 50.000 slachtkippen. In 2004 nam hij het bedrijf van zijn ouders over. 'Ik deed met het inkuilen van gras en het injecteren van mest al wat aan loonwerk.'
Schrage verbouwde op 100 hectare land verschillende gewassen en perste ronde en vierkante balen voor derden. 'Wij kenden elkaar van de Avebe Jongerenraad en verloren elkaar niet meer uit het oog.' Beide boeren liepen met het plan rond om te investeren in een aardappelrooier. 'We besloten die samen te kopen.'
De samenwerking tussen de vrienden kwam in een stroomversnelling, toen de eigenaar van loonbedrijf Haaijer in De Groeve besloot te stoppen. 'We hebben er goed over nagedacht en de gok genomen.' Uitgangspunt was het rendabel maken van de maishakselaar. 'Als we 200 hectare mais op papier konden krijgen, dan moest het lukken. Het klantenbestand overnemen van Haaijer mocht niet; toch stapten veel klanten naar ons over. We haalden de hectares net niet, maar besloten toch door te gaan.'
De gunfactor van verschillende bedrijven heeft HS Agri verder op weg geholpen. Transportbedrijf Lugtenberg in Lemelerveld maakte het mogelijk dat werd geïnvesteerd in mesttransport. 'Een medewerker van Bas deed het transport tijdens de bietencampagne. Transportbedrijf Oldenburger in Veendam vroeg of wij er een trailer bij wilden doen. Uiteindelijk kwamen er binnen afzienbare tijd twee wagens en vier chauffeurs.'
Inmiddels verzorgt de transporttak met negen vrachtwagens het vervoer van producten voor de agrarische sector en voor containerterminals. 'De piek ligt in de zomer, dus dat is een mooie aanvulling op ons agrarisch transport.'

Aparte bv's

De pluimveestallen in Tripscompagnie zijn inmiddels voor berging ingericht. Onder de beide bedrijven van de ondernemers ligt op dit moment 550 hectare akkerbouwgrond. De basis is de grond van de voormalige akkerbouwbedrijven van Hoving en Schrage. Het loonwerkbedrijf met machines voor afwisselende werkzaamheden staat niet in dienst van de teelt. Schrage: 'Het zijn twee aparte bv's. Het loonwerk wordt ingeschakeld als dat nodig is, maar onze instelling is dat de klant in alle gevallen voor gaat.'
Gerard Klein is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het akkerbouwbedrijf. Hij zorgt voor het inzaaien, spuiten en andere zaken. Het bouwplan bestaat uit zetmeelaardappelen voor Avebe en Aviko Rixona, Parijse wortelen voor Veco in Creil, suikerbieten voor Suiker Unie, snijmais voor de handel en vezelhennep voor Dun Agro. Daarnaast worden nog korrelmais en gras verbouwd. 'De zetmeelaardappelen, in totaal zo'n 270 hectare, rouleren door het hele areaal.'
Af en toe kruipen Hoving en Schrage zelf ook nog op de trekker. 'Als er handjes nodig zijn in de bekende pieken, dan helpen wij graag. Daar ligt mijn hart ook wel. Toch moet ik erkennen dat de ondernemersgeest het uiteindelijk wint van het agrarische bloed dat door mijn aderen stroomt', stelt Hoving
Voor risicospreiding hebben de compagnons ook een vastgoedtak. Om hun werknemers in de minder drukke periodes binnenboord te houden, runnen ze een eigen uitzendbureau. Lang had het bedrijf ook twee melkveebedrijven in West-Duitsland. Daar zijn Hoving en Schrage in 2014 mee gestopt. Alleen het jongvee is nog over. De toekomststrategie van de ondernemers verraadt de nuchterheid van de boer. Schrage: 'Onze ambitie is groei, maar dat is absoluut geen must. We gaan geen dingen halfbakken doen. Daarom hebben we bijvoorbeeld geen sleepslang. Daar is sprake van een verdringingsmarkt. Anderen kunnen dat veel beter.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer