Export meer voor peren dan voor appels

De thuismarkt wordt belangrijker voor de afzet van Nederlandse appels. Deze markt is sterk gericht op kwaliteit. Peren hebben meer exportpotentieel. Nederland is in de visie van Fruitmasters net als België een unieke producent van Conference. Belangrijk is wel de ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten en een breder sortiment voor afzetspreiding.

Voor de afzet van appels is Nederland voor zo'n 65 procent afhankelijk van de thuismarkt, blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis. Het overige deel wordt verkocht naar omringende landen. Bij peren is de verhouding andersom. Van alle Nederlandse peren wordt 30 procent geconsumeerd in eigen land. De rest, dit jaar ongeveer 230 miljoen kilo voornamelijk Conference, is bestemd voor de export.
'Als we het grote aandeel re-export meerekenen, dan is Nederland wereldwijd zelfs de grootste exporteur van peren', stelt Henk Nooteboom van Fruitmasters. 'Voor appels komt ons land op plaats 10 op de ranglijst van exporterende landen.' Nooteboom baseert zich op cijfers uit 2014 van UN Comtrade, de organisatie die handelsstatistieken bijhoudt voor de Verenigde Naties.
Namens afzetorganisatie Fruitmasters maakte Nooteboom afgelopen periode een ronde langs NFO-afdelingen. Met een avondvullende presentatie praatte hij fruittelers bij over de ontwikkeling van de fruitteelt in de omliggende Europese landen en over de kansen en bedreigingen voor Nederland.
Nooteboom houdt zich bij Fruitmasters bezig met de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hij is daarbij medeverantwoordelijk voor proeven in de demotuin van de afzetorganisatie in Geldermalsen die aansluiten bij het vernieuwen van het sortiment van de Nederlandse fruittelers.

Conference aanplanten

Een ontwikkeling in België van de laatste jaren is de sterke uitbreiding van de teelt van Conference. 'De Belgen rooien veel Jonagold en planten vooral Conference, net als Nederlandse telers', vertelt Nooteboom. 'We verwachten dat de gezamenlijke productie van Conference in Nederland en België bij elkaar opgeteld de komende vijf jaar toeneemt van ongeveer 700 miljoen kilo tot 1.200 miljoen kilo.'
In Engeland krabbelt de fruitteelt volgens Nooteboom geleidelijk uit een dal. Opvallend is dat in het fruitgebied in Kent een aantal grote bedrijven zich toelegt op de teelt van Conference. 'Het gaat om een areaal van enkele honderden hectares. Deze peren zullen de Engelse consumptie van Conference vooral stimuleren en daarvan kunnen wij profiteren.'
Appels vormen veruit het belangrijkste fruitgewas in Duitsland. Duitse fruittelers planten de laatste jaren onder meer Elstar, de Jonagoldmutant Jonaprince en Gala. 'Wij schatten dat Duitsland wat appels betreft binnen enkele jaren zelfvoorzienend is. De verwachting is dan ook dat import vanuit Nederland afneemt.'
In een traditioneel fruitland als Frankrijk is sprake van een sector die geleidelijk veroudert. Nooteboom vertelt dat er relatief veel kleine bedrijven zijn met oude aanplanten. Frankrijk was in het verleden wereldwijd de grootste exporteur van appels, maar heeft die positie moeten afstaan aan Polen en is afgezakt naar de zesde plaats.
Na Polen is Italië de grootste appelproducent in Europa. In het grote teeltgebied Zuid-Tirol leggen fruittelers zich steeds meer toe op de teelt van Fuji, Gala en clubrassen. Waar de appelteelt in Italië moderniseert, geldt dat niet voor de perenteelt. Vooral in de regio Emilia-Romagna daalt de productie van het grootste perenras Abate Fetel.
Het perenareaal is in Nederland zelf de laatste jaren uitgestegen boven het areaal appels. Afgelopen jaar was de productie van beide fruitsoorten vrijwel gelijk. Voor appels geldt dat het areaal Jonagold en Elstar gestaag afneemt. Daartegenover staat dat het aandeel clubrassen wat groeit. Net als in België wordt dus ook in Nederland nog steeds veel Conference aangeplant.

Kwaliteit op thuismarkt

Nooteboom vindt dat Nederlandse appeltelers bij hun rassenkeuze rekening moeten houden met de binnenlandse markt. Na Elstar en Jonagold is Gala de meest verkochte appel in Nederland. 'De thuismarkt richt zich op kwaliteit', stelt Nooteboom. 'Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk om de vernieuwing van Elstar-percelen met beter kleurende mutanten als Excellent Star en Elrosa door te zetten.'
Voor clubrassen is er in Nederland volgens Nooteboom zeker nog mogelijkheid om uit te breiden. Van het ras met de merknaam Kanzi, dat Fruitmasters vertegenwoordigt in ons land, bestaat het concept inmiddels tien jaar. 'Er is ruimte voor uitbreiding van Kanzi, ook eventueel bij nieuwe telers.'
Nooteboom benadrukt dat voor peren het zoeken naar nieuwe markten en afzetspreiding essentieel is. 'China en Brazilië zijn in beeld als nieuwe exportbestemmingen. Maar ook dichter bij huis zijn er kansen.' Hij doelt met name op Duitsland en Engeland, maar vertelt ook dat Fruitmasters betrokken is bij de promotie van Conference in bijvoorbeeld Madrid.
Om het sortiment van peren te verbreden is Fruitmasters ook gestart met Migo als conceptras naast Conference. Op termijn zal er van dit ras in Nederland, België en ook in Duitsland en Engeland 700 tot 800 hectare worden ingeplant.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer