'Voeding belangrijker in ons uitgavenpatroon'
Nederlanders geven de laatste jaren relatief steeds uit meer aan eten en drinken. Het belang van voedings- en genotmiddelen wint daardoor terrein terug in de totale bestedingen van consumenten.

Volgens het economisch bureau van ING is de categorie nu goed voor ongeveer 15 procent van onze uitgaven. In 2006 was dat nog ruim 13 procent. Daarvoor nam het aandeel juist elk jaar iets af.
Dat we nu weer geleidelijk meer aan eten uitgeven komt voor een deel doordat andere producten de afgelopen tijd minder zijn gekocht. Veel Nederlanders stelden de aanschaf van nieuwe kleding, elektronica of meubels tijdens de crisisjaren liever even uit.
Biologisch
Wat ook een rol speelt, is de opkomst van biologische producten en de huidige focus op duurzaamheid, zegt ING-econoom Thijs Geijer. Mensen betalen bijvoorbeeld relatief wat meer voor kippenvlees omdat supermarkten stoppen met het aanbieden van plofkippen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Splendimo 900MC vlindermaaier
2015, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (MM) #29138
Gebruikt, P.O.A.
-
Valtra T190
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6090M (LH) #691710
Gebruikt, P.O.A.
Weer
-
Zondag21° / 5°0 %
-
Maandag21° / 5°10 %
-
Dinsdag21° / 6°10 %