Niet mijn probleem

Niet+mijn+probleem
© Duo Foto

Het is een poos razend druk op het erf geweest. Nadat we in augustus naar de aanhoudende regen hebben mogen kijken, konden we half september er weer volle bak tegenaan. Meestal gaat de oogst dan naadloos over in het ploegen en het zaaien van de wintertarwe. Veel tijd om ons bezig te houden met wat er in de wereld gebeurt hebben we dan niet.
Wat ik wel meekrijg, is dat Europa en Nederland in de ban zijn van het ‘vluchtelingenprobleem’. Daarbij gaan de emoties alle kanten op en ik schaar veel van de reacties onder de noemer ‘niet mijn probleem’.
In mijn beleving een tendens van deze tijd. De overheid trekt zich om financiële redenen steeds verder terug uit het maatschappelijk leven, maar de burgers vullen dat gat blijkbaar niet op. We nemen met zijn allen de handschoen niet op om ook verantwoordelijk te zijn voor onze samenleving. Is de straatverlichting kapot, dan belt niemand naar de gemeente. Staat er iemand met een kapotte auto, dan stopt niemand (of er moet een blondine staan in minirok). Is er ruzie op straat, dan lopen we allemaal door.
Ieder vindt het om zijn of haar eigen redenen ‘niet mijn probleem’. Het maakt de afstand tussen mensen alleen maar groter en de teleurstelling in de samenleving niet minder.
Helaas is dit ook terug te vinden in de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten of, zo u wilt, hoe onze coöperaties soms omgaan met hun leden. Het zijn grote bedrijven geworden met een logge organisatie die blijkbaar moeilijk kunnen inspelen op de behoefte van het individuele lid.
Zo wil onze graancoöperatie wel meedenken als je na het slechtste jaar ooit niet aan je verplichtingen kunt voldoen, maar wel tegen betaling van rente. Van het enige gewas dat in 2014 nog iets opbracht, suikerbieten, mag je in 2015 veel minder leveren, als dank voor het feit dat je voor het eerst in vele jaren je quotum hebt volgeleverd. Achter al die besluiten zitten legitieme redenen, dat weet ik, maar de teleurstelling is er niet minder om.
Gefrustreerd heb ik eens tegen iemand van onze bank gezegd dat ze de ‘bo’ van Rabobank wel weg konden laten, nadat we weer eens met een kluitje in het riet waren gestuurd. Een poos later werd ik uitgenodigd voor hun ‘klantenarena’ en mocht ik met nog tien anderen vertellen hoe wij de bank ervaren. Ik heb onze teleurstelling in hun handelswijze proberen te verwoorden.
En ja, aan het eind van de sessie kreeg ik het idee dat ze dachten: ‘Misschien is het wel ons probleem.’ Ik hoop het echt.

Ellen de Feijter

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer