Een positief imago, daar kan de sector zelf wat aan doen
Een positief imago, daar kun je zelf wat aan doen. Dat was de conclusie van de inleiders van de Pluimveerelatiedag in Barneveld. Imago is het resultaat van perceptie en hoeft geen afspiegeling te zijn van de realiteit. De pluimveesector wordt niet gezien zoals ze graag gezien wil worden en daar kan alleen de sector zelf wat aan doen met communicatie.
1Waarom is communicatie met burgers en consumenten belangrijk?
Een negatief imago heb je snel en raak je moeilijk kwijt. Voorzitter Wim Verbeke van de vakgroep landbouweconomie van de Universiteit Gent zegt dat vijf eenheden positief nieuws nodig zijn om de impact van een negatief bericht teniet te doen. In hun oordeel laten burgers en consumenten zich makkelijk in schrift en gesproken woord leiden door de media. Als tegenwicht moet de sector haar eigen verhaal blijven uitdragen en dat gebeurt in de optiek van Verbeke te weinig.
2Moeten producten of bedrijven met een goed imago ook communiceren?
Alternatieve producten, zoals scharrelvleeskuikens, hebben een beter imago dan gangbare. Ze zijn een reactie op de veranderende markt. Maar ook daarvoor geldt dat de omgeving doorontwikkelt. De pluimveehouderij, zowel de gangbare als alternatieve, heeft veel te vertellen en te laten zien. Je moet trots zijn op waar je als ondernemer voor staat en dat communiceren.
3Hoe kan de sector het beste communiceren?
Volgens voorzitter Alex Janssen van stichting Blij met een Ei zijn promotie van onderaf en transparantie de kernwoorden. Het bewijs daarvoor vond hij in Amerika waar door promotie de eierconsumptie in een jaar met 15 procent steeg. Het bewijs dat transparantie werkt komt uit Duitsland waar de eierconsumptie in zeven jaar steeg met 22 eieren per persoon per jaar. Gezondheidsonderzoek in Denemarken leidde tot een stijging met 34 eieren per persoon.
4Waar liggen de kansen?
In een gezamenlijke aanpak en nieuwe media. De boodschap van mmmEggie Maartje Gussinklo is: doe wat bij je past en niet iedereen hoeft alles te doen.
Meedoen aan open dagen, markten, excursies, huisverkoop; er zijn veel communicatiemogelijkheden. Vertel vanuit je eigen beleving je verhaal. Op sociale media doen vooral foto's en filmpjes het goed.
Wat een ondernemer beter niet kan doen, is in de verdediging gaan, het eigen bedrijf ophemelen en dat van een collega afkraken. En maak het verhaal niet te technisch.
5Wat is de beloning voor communiceren?
Communicatie is de 'license to produce'. Geniet van de aandacht, denk erom dat je niet jezelf te veel in de picture zet. Niet iedereen ziet alles en de kracht van de herhaling werkt het beste.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 200 CVX DRIVE
Gebruikt, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 T3
2012, P.O.A.
-
Kuhn GA 7301
1996, € 5.000
-
GA4101GM
Gebruikt, € 1.950
Vacatures
Sales Adviseur - Melkveehouderij en Gemengd Bedrijf
VOSSEN LABORATORIES Int. B.V. - NL
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Deskundig lid voor de pachtkamer
Rechtbank Oost-Brabant - ’s-Hertogenbosch
Weer
-
Zaterdag10° / 4°30 %
-
Zondag11° / 2°30 %
-
Maandag10° / 0°20 %