Winkelprijs melk zakt amper

Prijsschommelingen raken melkveehouders veel meer dan consumenten en zuivelverwerkers. De consument betaalde 5 procent minder. De boer kreeg echter ruim 30 procent minder.

René LuijmesVolgens het CBS daalde de melkprijs voor de consument in juni met 5 procent, in vergelijking met een jaar eerder. De prijs van zuivelverwerkers zakte in dezelfde periode met 7,2 procent. De melkprijs van de melkveehouder daalde met 30,4 procent veel sterker.
Terwijl de boer 12 cent per liter minder krijgt, gaat die in de winkel maar met 4 cent naar beneden. Wel geldt dat behalve dalingen ook stijgingen van de melkprijs gedempt in het schap doordringen.
‘Je kunt je afvragen of de consument niet structureel te weinig voor zuivel betaalt’, zegt Mark Voorbergen, consultant Zuivelmarkt en Strategie. ‘Als je het collectieve geheugen zou kunnen wissen en de zuivelprijzen met 20 procent zou verhogen, zou er geen haan naar kraaien. Helaas zorgt de concurrentie er dan waarschijnlijk voor dat we binnen een paar maanden weer terug zijn bij de huidige prijzen.’
‘De uitdaging voor de melkveehouder ligt in het financieel managen van die prijsschommelingen, waardoor de gevolgen voor zijn bedrijf zo klein mogelijk zijn’, zegt Voorbergen. ‘Daarvoor is het ook belangrijk dat zuivelproducenten marktinzichten, en dan met name de vooruitzichten, delen met de melkveehouder, zodat die daar tijdig op kan inspelen.’
Klaas Johan Osinga van LTO Nederland wijst op het belang van toegevoegde waarde. ‘Hoe meer je kunt toevoegen aan jouw basisproduct - het zelf verwerken, een identiteit eraan geven, regio, weide, grutto, biologisch, omega-6 melk -, hoe ongevoeliger je wordt voor de grote prijsfluctuaties op de internationale markten.’
‘Kijk naar biologisch: dat is een duidelijke markt die redelijk is beschermd, omdat omschakelen van gangbaar naar biologisch nu eenmaal twee jaar kost. De biologische melkprijs is relatief stabiel ten opzichte van gangbaar. De boerenkaasnotering is ook veel stabieler dan de kaasnotering in Hannover’, schetst Osinga.
Volgens Osinga zijn verwerkers met een gespreide afzet op verschillende markten en met diverse kwaliteitsmerken minder gevoelig voor prijsschommelingen van de melkprijs. ‘Babymelkpoeder en ingrediëntentoepassingen zijn relatief ongevoelig.’
‘Mogelijk kunnen melkveehouders ook gebruikmaken van een termijnmarkt om op de schommelende melkprijzen in te spelen’, zegt Osinga. ‘Veel aardappeltelers leggen een deel van hun afzet zo vast.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer