John Deere-klanten moeten aan AdBlue

De drie grootste modellen uit de 6R-serie zijn vorig jaar al aangepast. Nu is het de beurt aan de zes kleinere modellen uit de serie. Vier ervan - de 6110R, de 6120R, de 6130R en de 6135R - zijn uitgerust met een viercilindermotor met een inhoud van 4,5 liter die maximumvermogens leveren (inclusief boost) van 99 tot 122 kilowatt (135 pk tot 166 pk).
De twee grootste uit de 6R-serie, de 6145R en de 6155R, hebben een zescilindermotor met een inhoud van 6,8 liter en leveren een maximumvermogen van 141 tot 148 kilowatt (192 en 202 pk). De motorolie van deze twee topmodellen uit de 6R-serie hoeft maar eens in de 750 uur te worden ververst.
Alle trekkers uit de 6R-serie zijn leverbaar met de bekende powershiftbakken of met een cvt. De zescilindermodellen kunnen ook met de powershiftbak DirectDrive worden geleverd. De nieuwe 6R-modellen zijn vanaf augustus van dit jaar leverbaar.
Op de nieuwe 6M-modellen moeten klanten nog een jaar langer wachten (november 2016). Deze trekkers hebben nog steeds dezelfde cabine als de trekkers uit de 6020- en 6030-serie en zijn ook wat soberder uitgerust dan de 6R-modellen.
Wel is de 6M voortaan leverbaar met een mechanische cabinevering. Ook is op de 6M serie geen traploze bak en een DirectDrive-versnellingsbak leverbaar. Wel heeft John Deere de 6M-serie naar boven toe uitgebreid met de 6195M, een zescilinder die inclusief boost een vermogen van 151 kilowatt (206 pk) levert.
Behalve de 6M-en 6R-trekkerserie gingen de W- en T-maaidorserserie op de schop. Deze machines met vijf of zes schudders zijn gebouwd op hetzelfde frame en zijn nu ook uitgerust met dezelfde cabine. Ook motorisch zijn er geen verschillen.
Belangrijkste verschil tussen de W- en de T-serie is dat de laatste na de afscheidingstrommel is uitgerust met een tandenafscheider. Daardoor levert de T-serie meer dorscapaciteit dan hetzelfde model uit de W-serie.
John Deere heeft de machine op tal van punten aangepast. De capaciteit van de nieuwe machines zou volgens de fabrikant 15 procent hoger liggen dan voorheen.
Bij de T-serie bleef de afmeting van de eerste dorstrommel ongewijzigd: 660 millimeter. Wel werd de korf een fractie verlengd, waardoor het dorsoppervlak is toegenomen.
De overnametrommel werd wel een fractie groter: 500 in plaats van 440 millimeter. Voordeel hiervan is dat het gewas dezelfde snelheid houdt. De derde trommel, de afscheidingstrommel, is eveneens vergroot tot 800 millimeter.
Zoals gezegd, volgt bij de T-serie dan nog een tandenafscheider. Deze heeft meer openingen gekregen dan voorheen, waardoor de prestaties onder zware, natte omstandigheden zijn verbeterd. Door deze aanpassingen is het scheidingsoppervlakte van de machine vergroot tot 3,3 (5 schuddermachine) en 4 (6 schuddermachine) vierkante meter.
Behalve de scheidingsoppervlakte nam het zevenkastoppervlak toe tot meer dan 6 vierkante meter. Ook de loscapaciteit is opgeschroefd tot 125 liter per minuut. Het legen van de grootste tank van 11.000 liter neemt daardoor nog maar negentig seconden in beslag.
Opvallend is verder dat de speciale slaglijst (booster ar) in de gewasstroom kan draaien als er agressiever moet worden gedorst.

Rupsen op vooras

John Deere kan de T-serie uitrusten met rupsen op de vooras. Daardoor is het contactoppervlak ten opzichte van een 800 millimeter brede band 1,7 keer zo groot. Daarnaast beperken de rupsen de breedte van de machine over de weg.
De machine met vijf schudders is op rupsen nog maar 3,3 meter breed, zijn iets grotere broer met zes schudders is 3,5 meter. Voor de snelheid op de weg hebben de rupsen geen invloed. Ook met de rupsen is een snelheid van 40 kilometer per uur over de weg mogelijk.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer