Bezoek uit Den Haag

Op 15 juni bezocht VVD-Kamerlid en landbouwspecialist Helma Lodders de gemeente Neerijnen. In twee uur tijd bezocht ze drie locaties. Daarbij werd ze geconfronteerd met de hedendaagse problemen van veehouders, fruittelers en glastuinders. Specialisten bespraken waar de schoen wringt. Op deze manier konden in korte tijd een vijftal knelpunten de aandacht krijgen.
Ik begin mijn column hiermee, omdat ik bij het bezoek aanwezig was en het als heel positief heb ervaren. Daarbij ben ik van mening dat LTO bij dergelijke bezoeken een belangrijke rol kan spelen om snel te kunnen schakelen.
Als voorbeeld wil ik het vrijgeven van nieuwe gewasbeschermingsmiddelen noemen. Met name de bestrijding van de suzuki-vlieg behoeft een voorkeursbehandeling, zoals toegelicht door Jean Aerts van LTO Glaskracht. Voor de beschikbaarheid van de juiste middelen is vanuit het veld meer druk nodig op betrokken beleidsmakers.
Het lijkt er verder op dat er waar het gaat om ruimtelijke ordening grote verschillen bestaan tussen diverse gemeenten in het land. Zoiets moet gewoon niet kunnen. Aan de ene kant van de weg mag iets wel, terwijl het aan de andere kant in een andere gemeente onmogelijk is. Ik noem zoiets een grove vorm van rechtsongelijkheid.
Belangrijk aandachtspunt richting Den Haag zijn de fosfaat- en nitraatrechten voor de individuele veebedrijven, ving ik op tijdens onze rondrit met Helma Lodders. Zandgronden en zware klei worden op één hoop gegooid. Dit terwijl het ministerie wel degelijk over de juiste informatie beschikt.
Voor het Rivierengebied besluit de Tweede Kamer binnenkort of er een bypass komt langs de Waal bij Varik-Heesselt voor een betere waterafvoer van de Rijn. Er wordt ongeveer 200 hectare goede landbouwgrond opgeofferd voor het landsbelang. Dit omdat bij een dijkdoorbraak water komt te staan op de A2 en de A15 en hetzelfde geldt voor de Betuwespoorlijn en de spoorlijn Amsterdam-Maastricht.
U raadt het al, het heeft een hoge prioriteit. Als de dijken doorbreken, kost dat vele miljoenen euro’s voor het bedrijfsleven en dus ook het Rijk. Ik denk dat LTO aan deze case en de noodzaak van de bypass veel aandacht moet besteden. Zelfs deskundigen vanuit Wageningen zijn gevraagd zich ermee te gaan bemoeien.

Roef van Waarden

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer