‘De herkomst borgen hoort bij een concept’

Ruim acht jaar geleden waren Spaanse onderzoekers al in staat vlees op basis van DNA te herleiden. Over de mogelijkheden die dat bood, was de sector toen sceptisch. Partijen waren tevreden met het systeem van I&R waarmee het traject van primair bedrijf tot en met begin van de slacht goed herleidbaar is. DNA-tracering zou daar niet veel aan toevoegen.
In acht jaar tijd is er echter veel gebeurd en veranderd. Nederlandse consumenten interesseren zich in toenemende mate voor de oorsprong van vlees en willen eerlijkheid en transparantie.
‘In een keten moet waarheid worden verkocht en de basis moet vertrouwen zijn. Dat staat voorop en dan is DNA-tracering daarnaast een mooi middel om de herkomt te borgen. Dat zegt niets over de kwaliteit van het vlees, maar wel over de constantheid’, zegt Ronald Grondsma van de Vereniging van Keurslagers.
Ketenmanager Maurits Steverink sluit zich daarbij aan. ‘Consumenten kopen vlees op basis van perceptie en vertrouwen, maar ‘herkomst borging’ is wel een wezenlijk onderdeel dat hoort bij een concept.’
Albert Heijn heeft geen uitgesproken mening over DNA-tracering. De Zaandamse grootgrutter geeft aan ‘bekend te zijn met de techniek en de ontwikkelingen met interesse te volgen’.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer