‘Verbrede boer ambassadeur sector’

‘We zijn er vrij naïef ingestapt’, vertelt ze. ‘We dachten dat het een mooie alternatieve inkomstenbron zou zijn, naast het melkveebedrijf. Al snel bleek dat je van de inkomsten van kamperen een dakgoot kunt vervangen, maar geen heel dak.’
En er moest veel opgeknapt worden. De gebouwen, waarvan het oudste dateert uit 1484, hadden groot onderhoud nodig. ‘Wij hebben het landgoed in de jaren tachtig van mijn ouders overgenomen, nadat plannen van mijn broer voor een ligboxenstal op het terrein spaak liepen. Het ging ons toen om de 35 hectare grond die erbij zat.’
Hermanussen sloot zich aan bij Vereniging Gastvrije Landgoederen, Stichting Natuurkampeerterreinen en het Verrassende Platteland van Cuijk om haar product te promoten. Onder andere de Vlaamsche Schuur en het Koetshuis werden grondig gerestaureerd, goed voor 34 overnachtingsplaatsen. Een investering van 650.000 euro, waarvan de helft werd gesubsidieerd.
Naast het natuurkampeerterrein met dertig plaatsen kwamen er luxe trekkershutten. ‘We hebben bewust niet voor een boerencamping gekozen. Bij een boerencamping verwachten mensen dat ze op het erf van een in bedrijf zijnde boerderij staan. Dat is op het landgoed niet het geval.’

Zakelijke klanten

De accommodatiemarkt voor families is de laatste twee jaar verzadigd geraakt, weet Hermanussen. Daarom mikt ze steeds meer op zakelijke klanten. Gemiddeld ontvangt ze twee tot drie bedrijven per week.
‘Waar toeristen zelfredzaam zijn, moet je voor bedrijven meer organiseren. Je verlegt je grenzen. Ik zag het als een probleem als bedrijven bij ons wilden dineren. Als we het druk hebben we met het melkveebedrijf, huren we ook een loonwerker in. Het was voor ons een eyeopener dat we dat als multifunctioneel bedrijf ook kunnen doen. Nu regelen we vaak een kok.’
Jaarlijks ontvangt het landgoed ruim vijfhonderd gasten uit de agrarische branche. Die krijgen vaak een rondleiding op het melkveebedrijf en verblijven op het landgoed.
Sinds drie jaar is de melkveehouderij en fokkerij Barendonk Holsteins met 140 koeien en 120 stuks jongvee CRV-testbedrijf. Afgelopen jaar werden er 37 roodbonte vaarzen ingeschreven met 85,8 punten. ‘Hierdoor zijn de excursies toegenomen. De Russen die hier laatst waren, waren meer onder de indruk van het elektrische schrikdraad dan van de koeien’, vertelt Hermanussen. De ondernemers hopen dit jaar met de bouw van een nieuwe ligboxenstal te starten. Doel is om 210 koeien te melken.
Waar ze met het melkveebedrijf een omzet van 600.000 halen, halen ze met het recreatiebedrijf jaarlijks 250.000 euro. ‘We laten ons niet leiden door opbrengsten. Als we het doen, gaan we voor het hoogst haalbare. We werken vooral vanuit ons hart. Iemand stelde mij voor om een kaasmakerij te beginnen, daar was goed mee te verdienen. Maar ik heb niets met kaasmaken.’
Alle kinderen hebben interesse in het bedrijf, zoons Ivo en Jens in het melkveebedrijf, dochter Tessa in de recreatiekant. ‘Dat is een riante positie. maar het wordt er de komende jaren niet gemakkelijker op om beslissingen te nemen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer