‘Concurrentie in sierteelt groeit’

Concurrerende sierteeltlanden van Nederland zullen hun positie de komende jaren verder verstevigen, voorspelt de Rabobank.

Joost van WinsenDe bank presenteerde dinsdag tijdens de IPM 2015 in Essen samen met bloemenveiling FloraHolland de ‘World Floriculture Map’, waarop de belangrijkste sierteelthandelsstromen staan.
Landen als Kenia, Ethiopië, Colombia, Ecuador en Maleisië hebben de wind in de zeilen door hun gunstige productieomstandigheden, maar ook dankzij de stijgende mondiale vraag naar scherp geprijsde bloemen, stelt de bank.
De doorbraak van bloemenvervoer per zeecontainer helpt daarbij. Van de Colombiaanse snijbloemenexport ging in 2013 bijvoorbeeld al meer dan 15 procent met schepen naar zijn bestemming. Alleen al naar Groot-Brittannië vervoerde het Zuid-Amerikaanse land zevenhonderd containers. In een container gaan ongeveer 150.000 stelen.
De vijf landen hebben hun marktaandeel in de wereldwijde snijbloemenproductie en -handel de afgelopen jaren al vergroot. In 2003 was de inbreng 23 procent, maar die is tien jaar later gegroeid naar 34 procent. Het Nederlandse aandeel daalde in die periode van 58 naar 52 procent.

Kortere keten

Willen Nederlandse telers zich onderscheiden van goedkoop geproduceerde bloemen in het buitenland, dan zullen zij zich moeten richten op nichemarkten voor typisch lokale producten en seizoensproducten, aldus de Rabobank. De bank pleit verder voor meer efficiency in de keten, bijvoorbeeld door meer en hechtere samenwerking. Ketens moeten korter en met weinig schakels.
Nederlandse telers zouden ook kunnen kiezen voor internationalisatie, bijvoorbeeld door het opzetten van buitenlandse productiebedrijven of het aanbieden van teeltkennis in opkomende productielanden, adviseert de bank, die verwacht dat de internationale sierteeltproductie de komende jaren blijft groeien. ‘Die groei gaat met pieken en dalen.’
Directeur Robert Roodenburg van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) herkent het in de ‘World Floriculture Map’ geschetste beeld. ‘De kracht van Nederland is dat wij het hele assortiment kunnen aanbieden. Dat kunnen weinig andere landen.’
De VGB-voorman zegt dat de Nederlandse sierteeltketen vooral in Europa groei moet nastreven. ‘Als andere Europese burgers zo veel uitgeven aan bloemen als Duitsers, Zwitsers en Nederlanders, is er nog veel te winnen.’ Hij verwacht dat handelsbedrijven een belangrijke rol blijven spelen in de sierteeltketen zolang ze maar waarde toevoegen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 5°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 7°
    20 %
Meer weer