Kwart winkelprijs voor boer

De consumentenprijs is altijd minimaal 2,5 keer de prijs af boerderij. Dat concluderen LEI Wageningen UR en de Universiteit Utrecht na onderzoek.

Arno de SnooDe Tweede Kamer vroeg staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ) onderzoek te doen naar de prijsvorming in de voedselketen. Dit heeft te maken met de zoektocht naar een eerlijk verdienmodel voor boeren en tuinders.
De onderzoekers bekeken de margeverdeling van acht versproducten: ui, ei, komkommer, paprika, brood, kipfilet, tafelaardappel en appel. Daarvan gaat zo’n 25 procent van de consumenteneuro naar de pluimveehouder, tuinder of akkerbouwer.
Voor komkommer geldt dat van de consumenteneuro 40 procent als brutomarge bij de supermarkten terechtkomt, 40 procent bij de groothandel en 20 procent bij de komkommerteler.
Bij kipfilet per kilo verpakt krijgt de pluimveehouder 22 procent van de brutomarge, de slachterij 62 procent en de supermarkt 16 procent.
Bij bewerkte producten zoals kipfilet is het aandeel van de verwerker vaak de helft van de brutomarge. Bij onbewerkte producten, zoals uien en appels, kan het aandeel in de consumenteneuro voor de supermarkten oplopen tot 68 procent.
Volgens de onderzoekers zegt het aandeel van de brutomarge weinig over de winstgevendheid per product. De nettomarge doet dat wel, maar het is te duur en te veel werk om dit per product uit te zoeken, zo staat in het rapport.
Bij een aantal producten, zoals eieren, kipfilet en uien, beweegt de consumentenprijs in de winkel niet mee met de prijzen in de rest van de keten. Supermarkten varen met deze producten een eigen koers, waarbij ze meer op elkaars prijzen letten dan op prijsbewegingen in de keten.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer