Testwinkel tuinbouw op komst

Onder de naam Voorkeur! openen BureauSierteelt.nl en Sense marketing & more eind maart 2015 een testwinkel in de Randstad.

Joost van WinsenIn de conceptstore kunnen consumenten nieuwe tuinbouwproducten testen. ‘Een gemis bij veel introducties van nieuwe sierteeltproducten is dat ze vaak onvoldoende aansluiten op de wens van de eindconsument’, zegt Paul Ras, directeur van Sense marketing & more en initiatief-nemer van de winkel. ‘De retail ervaart producten vaak als niet onderscheidend.’
Tuinders kunnen in de winkel tegen betaling laten onderzoeken hoe consumenten op hun nieuwe producten reageren. ‘Het fenomeen van een conceptstore is nieuw in de tuinbouw, maar is wel in andere sectoren bekend’, zegt Ras. ‘Promotiemensen gaan de winkel bemannen en voorbijgangers binnenlokken om de nieuwe waar te laten beoordelen. Een beetje het Libelle Zomerweek-gevoel.’
Een nieuw product zit minimaal een maand in het assortiment van de winkel. Een tuinder betaalt hiervoor ongeveer 3.000 euro. Ras verwacht dat er zo’n vijf à zes producten tegelijk in de winkel liggen.
Telers kunnen consumenten aantrekken door hun noviteiten tegen scherpe prijzen in de conceptstore aan te bieden. ‘Ze kunnen ook hun product meegeven om de houdbaarheid te testen’, oppert Ras.
Een winkel blijft maar een beperkte periode open en verhuist dan naar een andere plek. Dat gebeurt om verzadiging te voorkomen. Er is volgens Ras genoeg leegstand om steeds te kunnen wisselen. De eerste winkel verschijnt waarschijnlijk in de regio Amsterdam-Utrecht.

Behoefte gepeild

De initiatiefnemer heeft onder telers de behoefte naar een conceptstorel gepeild. ‘Zo’n 80 procent was enthousiast.’ Hij heeft het idee ook bij veredelaars en groothandel neergelegd. ‘Daar bestaat eveneens interesse.’
Bij de testwinkel bundelen Sense marketing & more en BureauSierteelt.nl hun krachten. Sense marketing & more zal zich met de exploitatie en strategie bezighouden, BureauSierteelt.nl neemt het onderzoek en de communicatie over de conceptstore voor haar rekening.
Als de winkel aanslaat, is Ras van plan om andere locaties uit te proberen, zoals markten.
Enkele weken geleden verscheen van ABN Amro het rapport ‘Kleurrijke kansen voor de sierteeltketen’. Hierin adviseert de bank de sierteeltsector om gebruik te maken van testwinkels. ‘Het wordt steeds belangrijker om producten en concepten op kleine schaal te testen en de reacties van consumenten te peilen’, aldus de bank.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer