Met nieuwe Deutz-Fahr trekkers het veld in

Deutz-Fahr presenteerde onlangs twee noviteiten bij het PTC+ in Dronten. Het ging om de 6 CShift-serie en het eerste exemplaar van de nieuwe 9-serie.

Hendrik BegemanDe 9-serie van Deutz-Fahr is vorig jaar op de Agritechnica geïntroduceerd. De serie bestaat uit vier trekkers van 258 tot 336 pk. De trekker was nu voor het eerst in ons land door de pers te berijden.
Aan het uiterlijk van de trekker is al te zien dat het om een nieuwe serie gaat. Daar zijn de ontwerpers prima geslaagd. Het sluit ook aan bij de zwaardere 11-serie die er eveneens aan zit te komen.
De mannen van Deutz-Fahr hadden het zwaarste model, een 9340 TTV, meegenomen. De serie heeft een zescilinder Deutz-motor en een CVT, een continu variabele transmissie. Verrassend is dat je niet het gevoel hebt dat je op zo’n zware trekker zit. Hij voelt handzaam aan.

Wendbaarheid

De motor heeft drie injectiepompen waarmee tot 2.000 bar druk wordt opgebouwd voor het commonrail inspuitsysteem. De motor heeft meerdere voorzieningen waarmee hij aan de Tier 4 I voldoet.
Wat verder opvalt, is dat de motor van deze trekker ongeveer 15 centimeter smaller is dan van trekkers met vergelijkbare vermogens. Dit geeft de voorwielen meer ruimte voor extra wieluitslag en dus wendbaarheid.
De continu variabele transmissie is een ZF Terramatic. Deze heeft vier bereiken en een combinatie van een mechanische en een hydraulische aandrijflijn. Er gaat echter niet meer dan 30 procent langs de hydraulische lijn. Het mechanische deel met het hoogste rendement neemt dus het meeste werk voor zijn rekening.
De frontaftakas komt van Sauter en is berekend op 150 pk. Hij heeft een hefvermogen van 5 ton en een aftakastoerental van 1.000 toeren bij 1.930 motortoeren. De acht hydraulische ventielen kunnen elk 100 liter per uur leveren.
De 6-serie reikt met acht trekkers van 118 tot 210 pk, geleverd door vier- en zescilinder Deutz-motoren met SCR. Ze hebben een ZF-transmissie en waren tot op heden leverbaar in twee powershiftuitvoeringen, met een 32/32- of met 24/24-transmissie. Met een kruipbak komen er bij beide nog een keer 16/16 versnellingen bij.

CShift

Op de ATH in Biddinghuizen presenteerde Deutz-Fahr de 6150 tot en met de 6210 C met CShift, met de C van comfortabel. De CShift wordt elektro-hydraulisch geschakeld via de PowerCom schakelhendel op de armleuning van de trekker.
Met de APS-toets (Automatic Power Shift) kan de automatische schakeling geactiveerd worden. Hij heeft zes versnellingen en per versnelling vier powershiftstappen. Op een monitor aan de raamstijl zijn de versnelling en de powershiftstand af te lezen. De trekker heeft een schakeltijd van 0,8 seconde, maar dat doet er eigenlijk weinig toe. Hij schakelt gewoon lekker soepel.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer