Frau Antje: een bijzonder (kaas)meisje

'Gute Abend, liebe Hausfrauen! Heute zeige ich Ihnen Toast Hawaï!' Met deze woorden maakte Frau Antje in 1961 haar debuut op de Duitse televisie. Aan haar de taak om in Duitsland reclame te maken voor Nederlandse kaas en boter.

Frau+Antje%3A+een+bijzonder+%28kaas%29meisje
© NZO

In Duitsland is ze een beroemdheid en wordt ze zelfs om haar handtekening gevraagd. Wat schuilt er achter de blonde vlechten en de witte hul? En wat maakte haar toen en nu tot zo’n groot succes?

Etnologe Sophie Elpers van het Meertens Instituut in Amsterdam over de symboliek van Frau Antje. 'Wat zo bijzonder is aan Frau Antje, is dat zij heel veel kan vertellen over de relatie tussen Nederland en Duitsland', licht Elpers bij The Milk Story uit.

Reclamefiguur

Als reclamefiguur is Frau Antje bedacht door het Nederlandse Zuivelbureau, tegenwoordig Nederlandse Zuivel Organisatie, blikt Elpers terug.

'Ze dient, ook nu nog, als transportmiddel om bepaalde beelden over Nederland en de Nederlandse zuivel te transporteren naar Duitsland.'

Hollandser dan kaas

In haar boek Hollandser dan kaas: De Geschiedenis van Frau Antje beschrijft Elpers de ontwikkeling die het Nederlandse zuivelmeisje in de loop der jaren doormaakte. Ze blijkt als uitstekende bron te dienen om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de Duitse samenleving.

'De ontwikkeling van het figuur kan iets vertellen over de ontwikkeling van de Duitse voedselcultuur, emancipatie van de vrouw in de tweede helft van de twintigste eeuw en over omgaan met folklorisme. In de geschiedenis van één zo’n figuur kan een cultuurhistoricus best wel veel ontdekken over het alledaagse leven. Dat vind ik spannend.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer