Inkoopmacht Duitse supers te groot

De inkoopmacht van Duitse supermarkten is te groot. Dat stelt de Duitse mededingingsautoriteit na onderzoek naar de inkoopmacht in de retailsector.

Inkoopmacht+Duitse+supers+te+groot
© Nieuwe Oogst

'De Duitse voedingsretail is zeer geconcentreerd', stelt Andreas Mundt, directeur van de Duitse mededingingsautoriteit. 'Edeka, Rewe, Aldi en de Schwarz Groep met haar Lidl- en Kauflandwinkels hebben ongeveer 85 procent van de markt in handen.'

De Duitse retailers kopen hun producten voornamelijk in eigen land. Daarom wilde de mededingingsautoriteit de inkoopcondities op de binnenlandse markt onderzoeken.

Voorsprong

Uit het drie jaar durende onderzoek blijkt dat de grote retailers een enorme voorsprong hebben op hun kleine- en middelgrote concurrenten. De vier grote inkopers hebben het overgrote deel van de voedselretail in handen en maken hiervan gebruik in onderhandelingen met leveranciers.

Zelfs relatief grote leveranciers worden gedwongen hun, vaak bekende merken, te verkopen via de grote supermarkten. 'Buiten de grote supermarkten om hebben leveranciers geen mogelijkheden om hun producten te verkopen', zegt Mundt.

Eigen merk

Eigen merken van supermarkten worden steeds belangrijker, blijkt uit het onderzoek. De grote supers gebruiken de eigen merken steeds vaker als een manier om voordeel te halen in onderhandelingen over inkoopvoorwaarden.

Volgens Mundt moet snel actie worden genomen om verdere verslechtering van de inkoopcondities te voorkomen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    18° / 10°
    30 %
  • Dinsdag
    18° / 10°
    30 %
  • Woensdag
    19° / 10°
    70 %
Meer weer