Inkoopmacht Duitse supers te groot
De inkoopmacht van Duitse supermarkten is te groot. Dat stelt de Duitse mededingingsautoriteit na onderzoek naar de inkoopmacht in de retailsector.
'De Duitse voedingsretail is zeer geconcentreerd', stelt Andreas Mundt, directeur van de Duitse mededingingsautoriteit. 'Edeka, Rewe, Aldi en de Schwarz Groep met haar Lidl- en Kauflandwinkels hebben ongeveer 85 procent van de markt in handen.'
De Duitse retailers kopen hun producten voornamelijk in eigen land. Daarom wilde de mededingingsautoriteit de inkoopcondities op de binnenlandse markt onderzoeken.
Voorsprong
Uit het drie jaar durende onderzoek blijkt dat de grote retailers een enorme voorsprong hebben op hun kleine- en middelgrote concurrenten. De vier grote inkopers hebben het overgrote deel van de voedselretail in handen en maken hiervan gebruik in onderhandelingen met leveranciers.
Zelfs relatief grote leveranciers worden gedwongen hun, vaak bekende merken, te verkopen via de grote supermarkten. 'Buiten de grote supermarkten om hebben leveranciers geen mogelijkheden om hun producten te verkopen', zegt Mundt.
Eigen merk
Eigen merken van supermarkten worden steeds belangrijker, blijkt uit het onderzoek. De grote supers gebruiken de eigen merken steeds vaker als een manier om voordeel te halen in onderhandelingen over inkoopvoorwaarden.
Volgens Mundt moet snel actie worden genomen om verdere verslechtering van de inkoopcondities te voorkomen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X590 (SO) #691672
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 724 S4 Profi Plus RTK, Verkocht
2021, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E ZEROTURN (LH) #692996
Gebruikt, P.O.A.
-
Toro Z-master Pro 8000
2018, P.O.A.