Massey Ferguson 4700 ‘klasse apart’

Massey Ferguson (MF) breidt de Global Serie later uit met meer modellen tot 100 kilowatt (135 pk). Naar deze vermogensklasse is wereldwijd de meeste vraag. Ook in Europa ligt het vermogen van de helft van de verkochte trekkers in deze vermogensrange.
Met de 4708 richt MF zich op Afrika. De 4708 heeft een stage 2 viercilinder AgcoPower zonder common rail. De trekker voldoet aan een emissie-eis die in Europa en Amerika al lang gepasseerd is. De 4708 heeft 82 pk in huis. De 4708 komt later ook met een stage 3b driecilinder motor.
De 4709 heeft een driecilinder AgcoPower met common rail die voldoet aan de stage 3b emissie-eis. De 4709 is dus de trekker voor landen die verder zijn met de invoering van emissie-eisen en zal gelanceerd worden in Turkije. Later komt de 4709 naar de rest van Europa. De 4709 heeft 95 pk.
Waar de revolutie zit, althans voor Massey Ferguson, is dat de 4700 overal ter wereld is te bouwen. Hij zal dan ook in vier fabrieken op drie continenten van de band rollen.
Is het een kunst om dezelfde machine in meerdere fabrieken te bouwen? Vrijwel iedere grote fabrikant van mobiele landbouwwerktuigen produceert machines in fabrieken op meerdere continenten. Machines die voor een ander continent worden gebouwd, moeten soms aan andere criteria voldoen.
Qua emissies bijvoorbeeld. In onder meer Azië, enkele Oost-Europese landen en ook Afrika gelden minder strenge eisen. Europa en Amerika hanteren nu de stage 4 emissie-eis. Afrika stelt het nog met stage 2, die hier gold van 2001 tot en met 2005. Een trekker voor de Afrikaanse markt hoeft dus niet voorzien te worden van relatief dure techniek om uitlaatgassen na te behandelen.
Wat heeft MF gedaan om deze trekker tot een ‘wereldtrekker’ te maken: de machine is modulair. Beginnend vanuit de basis kan de trekker worden voorzien voor een motor die voldoet aan stage 2, maar ook van een motor die aan een recentere eis voldoet.
Met deze Global Serie wil MF klaar zijn voor wetgeving en klantwensen van de toekomst. Niet met een trekker die voor een specifiek gebied is ontworpen, maar met een trekker die overal ter wereld uit de voeten kan.
Qua transmissies is er het nodige te kiezen. De 4708 voor Afrika krijgt een volledig mechanische bak met acht versnellingen voor- en achteruit. De 4709 zal komen met een zesbak met omkeer door middel van een hendel op het dashboard.
Een 4700 voor Afrika is dus stukken soberder dan een 4700 die naar Nederland komt. Toch zouden ze beide in Brazilië gebouwd kunnen zijn. Dat is een van de winsten voor MF. Doordat iedere trekker in een serie in iedere fabriek is te bouwen, kan MF de capaciteit in de fabrieken efficiënter benutten.

Familiebanden

In Amerika kun je van Massey Ferguson de driecilinderserie 4600 kopen. De krachtbron komt van AgcoPower en vind je ook in de 200-serie van Fendt en in de 3600- en 5600-serie van MF. De trekker wordt echter gebouwd door het Japanse Iseki en is in Europa alleen als Iseki te koop. De driecilindermotor van de 4709 kennen we dus al wel in Nederland.
De 4700-serie herleidt echter meer naar de 400-serie van Massey Ferguson. In Nederland werden de MF 410, 420 en 430 geleverd. Daarvoor is min of meer de 3600-serie in de plaats gekomen, een meer gecompliceerde trekker. Voor de opkomende landen bouwt MF nu de 445 en 455 met 80 en 100 pk.
De Global Serie lijkt de rechtmatige broer van deze trekkers, hoewel MF maar weer benadrukt dat de 4700 een volledig nieuwe trekker is. In ieder geval zal de 4700 dezelfde markt bedienen. Door de nieuwe serie van meet af aan te ontwerpen, is MF tot een modulaire trekker gekomen die motor, transmissie en allerhande opties meekrijgt die passen bij de omstandigheden op markt van bestemming.
Dat de wereldtrekker juist uit de Massey Ferguson-stal komt, is niet vreemd. Moederbedrijf Agco ziet MF als de globale speler binnen het concern dat een trekker of machine moet kunnen leveren voor iedere klant die een optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit eist.
Binnen Agco is Massey Ferguson veruit de grootste speler. In West-Europa is MF slechts een middenmoter, maar op ieder ander continent ligt dat anders. Massey Ferguson verwacht zeer veel van deze serie.
‘Op dag één van de introductie zijn er meer dan duizend orders geplaatst’, zegt Agco’s vicepresident en algemeen directeur voor Europa, Midden-Oosten en Afrika, Rob Smith. Het bedrijf verwacht dat deze serie jaarlijks voor een omzet van meer dan een miljard dollar zal zorgen.

4700 in Nederland

MF laat weten dat de prijs van deze overwegend mechanische trekker onder die van de 5600 uitkomt. Ruwweg zal hij uitkomen in de prijsklasse van de MF 400 die in Europa niet wordt verkocht.
De 4700 zal later beschikbaar komen met cabine. De trekker zal hoe dan ook gunstig geprijsd zijn en valt wellicht in de smaak voor diegene die een simpele voer- of verzorgingstrekker zoekt. De vraag is of tweedehands niet interessanter is als gebruikers weinig eisen stellen.
De 4700 voldoet aan de nu geldende verwachtingen, antwoordt MF. Bij de nu geldende verwachtingen valt te denken aan het maximum koppel bij een relatief laag toerental, meer hydraulische capaciteit en praktische zaken zoals voldoende ruimte rond de aftakas om een aftaktussenas met slipkoppeling te gebruiken.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer