‘Nieuwe Oogst biedt diepgang’

Lezers van Nieuwe Oogst hebben een stijgende waardering voor hun ledenblad, blijkt uit een nieuw onderzoek onder leden van LTO Noord, ZLTO en LLTB. 81 procent van de respondenten waardeert de krant met een 7 of hoger, 38 procent geeft een 8 of hoger.

Patrick BramerNieuwe Oogst maakte begin dit jaar een nieuwe start. Op 4 januari viel de eerste krant in de vernieuwde vorm op de mat bij 42.000 leden en overige abonnees. De redacties van LTO Noord, ZLTO en LLTB zijn samengevoegd en ondergebracht bij AgriPers, dochter van LTO Bedrijven in Wageningen. De doelstelling van de krachtenbundeling was het verhogen van de kwaliteit en tegelijkertijd de kosten van het ledenblad zo laag mogelijk houden.
Het lezersonderzoek is uitgevoerd onder bijna 3.500 leden om een beeld te krijgen in welke mate de nieuwe koers aansluit bij de behoeften van leden. Ruim 40 leden van LLTB, 140 leden van ZLTO en 210 leden van LTO Noord vulden de enquête in. De uitkomsten, alsmede tips en suggesties worden meegenomen in de doorontwikkeling van de krant en de online activiteiten.
De vernieuwde formule blijkt in de smaak te vallen. 81 procent van de respondenten geeft de krant als waardering een 7 of hoger. 38 procent van de respondenten geeft de krant een 8 of hoger. 7 procent van de respondenten geeft Nieuwe Oogst een onvoldoende (5 of lager). Het gemiddelde oordeel voor de krant komt uit op een 7,1.
Kritische noten worden met name gekraakt waar het gaat om aandacht voor de eigen specifieke sector of regio. Andere leden zien juist de voordelen van nieuwsvoorziening over alle sectoren heen en een wat meer landelijke inslag. ‘Nieuwe Oogst is breed georiënteerd. Meer diepgang. Alle sectoren komen aan bod’, zegt een melkveehouder uit Gelderland. ‘Agrarisch breed, van tomaat tot vee’, aldus een Noord-Hollandse bollenteler.

Kwaliteitsslag

35 procent van de respondenten antwoordt dat de kwaliteit van Nieuwe Oogst is verbeterd ten opzichte van de periode vóór de landelijke samenwerking per 1 januari van dit jaar. 5 procent stelt dat de kwaliteit sindsdien is verslechterd. ZLTO-leden oordelen op dit punt het meest positief, gevolgd door LTO Noord en LLTB. ‘Ik vind meer artikelen die mijn interesse hebben’, aldus een Limburgse glastuinbouwer. ‘Nieuwe Oogst is van en voor de leden van LTO. Ik haal hieruit de standpunten van mijn organisatie’, zegt een Utrechtse melkveehouder.
90 procent van de respondenten heeft een voorkeur voor de huidige omvang (40 tot 48 pagina’s) van Nieuwe Oogst. 10 procent van de leden vindt de krant te dik. 75 procent van de respondenten ontvangt de krant bij voorkeur via de post. 25 procent heeft belangstelling voor aanvullend een digitale versie van de krant. En 75 procent van de respondenten beoordeelt Nieuwe Oogst als ‘relevant’ tot ‘heel relevant’ voor de uitoefening van het beroep.
Een Brabantse ruwvoerproducent: ‘Het ledenblad leest beter en heeft een duidelijke structuur.’ Een Fries lid noemt Nieuwe Oogst ‘een interessant vakblad, dat duidelijke informatie verschaft en van alle sectoren laat zien wat er leeft en speelt’.

Digitale spoor

De lezerstrouw op het digitale spoor ligt vooralsnog op een lager niveau: 52 procent van de respondenten zegt de site NieuweOogst.nu te bezoeken. 20 procent van de ondervraagde leden behoort tot de zogenaamde die-hards die de website meerdere keren per week bezoeken. Gemiddeld waarderen de leden NieuweOogst.nu met een 6,7, en de e-mailnieuwsbrief met een 7,1. Enkele honderden leden hebben zich op basis van dit onderzoek en een Twitter-aanmelding ingeschreven voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer