Fendt 1000 Vario: compact met 500 pk

De Fendt 1000 Vario is een compleet nieuw ontworpen standaard trekker in de klasse van 380 tot 500 pk. De zwaarste trekkerserie van Fendt is in het vierde kwartaal van 2015 beschikbaar.

Han ReindsenHet topmodel, de nieuwe Fendt 1050 met 500 pk, was maandag 7 juli te zien tijdens een perspresentatie in het Zuid-Duitse Hohenschwangau. De krachtpatser van Fendt reed tussen de vele toeristen door die Schloss Neuschwanstein kwamen bezoeken.
De 1000-serie van Fendt bestaat uit vier modellen:1038 Vario (380 pk), 1042 Vario (420 pk), 1046 Vario (460 pk) en het topmodel 1050 Vario (500 pk). Alle modellen krijgen de beschikking over een 6-cilinder MAN-motor met een inhoud van 12,4 liter, die voldoet aan Stage 4/Tier 4 Final emissienorm.

wendbare trekker

De trekker weegt 14 ton, heeft een hoogte van 3,60 meter en nieuwe banden met een diameter tot 2,35 meter. Met die banden kan de trekker meer kracht op de grond overbrengen, aldus Fendt. Gezien het vermogen van maximaal 500 pk gaat het om een relatief lichte, compacte en wendbare trekker. De voorwielen zijn onafhankelijk geveerd.
De 1000 Vario ziet eruit als elke andere trekker van Fendt en is eenvoudig te bedienen. De trekker is vooral geschikt voor zwaar veldwerk en transportdoeleinden. De maximum snelheid is 60 kilometer per uur.
Voor de 1000 Vario heeft Fendt de x5 cabine van de 800 en 900 Vario opnieuw vormgegeven. Het resultaat is de x5 S cabine met meer comfort, een bredere deur, meer opbergmogelijkheden en een klimaatcontrole met zestien luchtopeningen. Het interieur is luxe en met een soort lederimitatie afgewerkt.
De 300 graden ruitenwisser, bekend van de 800 en 900 Vario, zorgt voor goed zicht naar voren. De chauffeur krijgt hulp van een camera, ingebouwd in het Dieselross-embleem voorop de neus. Als optie is er een 250 graden-ruitenwisser voor het rechter zijraam. Aan de binnenkant zijn voor de chauffeur zonneschermen beschikbaar. Een versie met omkeerinrichting is verkrijgbaar.

Wereldmarkt

Fendt heeft de 1000 Vario ontworpen voor de wereldmarkt. Vooral door een grote flexibiliteit in uitrusting kan de trekker veel markten bedienen. De belangrijkste markt is naar verwachting Noord-Amerika. Daarnaast Australië en Rusland. Met een breedte vanaf 2,55 meter is de trekker ook geschikt voor de Europese markt.
Volgens de trekkerfabrikant gaat het bij trekkers in de klasse van 400 tot 500 pk wereldwijd om een volume van zo’n 5.000 stuks. Fendt wil naar een marktaandeel van ongeveer 40 procent. Dat marktaandeel heeft de fabrikant nu bij trekkers boven de 250 pk. Fendt denkt er zo’n tweehonderd per jaar te kunnen verkopen.
Volgens Walter Wagner van Fendt zullen veel grote Amerikaanse trekkers op termijn worden vervangen door de 1000 Vario. Ze zijn lichter en veroorzaken daardoor minder bodemdruk. Bovendien is de Fendt 1000 Vario standaard voorzien van het bandenspanningwisselsysteem VarioGrip. Tijdens het rijden kan de chauffeur de bandenspanning aanpassen.
Fendt deed tijdens de perspresentatie erg geheimzinnig over de transmissie. Er werden geen details bekendgemaakt. Het is een Vario zoals in de 800 en 900 Vario, maar dan anders. Meer wilden ze niet kwijt.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    15° / 10°
    50 %
  • Zaterdag
    15° / 10°
    50 %
  • Zondag
    14° / 8°
    20 %
Meer weer