Jongeren hechten aan lange termijn

Jonge boeren en tuinders van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) hechten als ondernemers van de toekomst meer waarde aan de afzet op de lange termijn dan rendement op de korte termijn.

Afgelopen december en januari behandelde NAJK het discussiestuk ‘Marktkracht’. Door het hele land voerden jonge boeren en tuinders discussies omtrent stellingen gericht op de positie van agrarische jonge ondernemers in de keten.

Prijsnemer

Ondanks dat agrarische ondernemers zich maximaal inzetten voor meer marktkracht in de voedselketen, zullen boeren en tuinders in de toekomst prijsnemer blijven, aldus een kleine meerderheid van de jongeren. Het onderscheidend vermogen van de Nederlandse landen tuinbouw wordt echter groter door de ambities voor kwalitatief ondernemerschap die de agrarische jongeren zich ten doel stellen.

Wereldwijd

Uit de discussies kwam onder andere naar voren dat jonge boeren volop bezig zijn met de wereldmarkt en het benutten van de mogelijkheden die deze hen biedt. 'De agrarische jongeren willen deze koppositie in de toekomst behouden, en bovendien uitbouwen', stelt John Hilhorst, voorzitter van NAJK.

Jonge Nederlandse boeren en tuinders willen volgens hem hierin verantwoordelijkheid nemen. 'Ook met het oog op de groeiende wereldbevolking, de
stijgende vraag naar voedsel en de vraag naar kwalitatieve en hoogstaande uitgangsmaterialen. Nederlandse agrarische jongeren kiezen daarom nadrukkelijk voor kwalitatief in plaats van kwantitatief ondernemerschap.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer